Family Axel: één van de meest bijzondere ‘cafetaria’s’ van Nederland

22 januari 2021

Van vervallen kerk tot sfeervol eethuis. Als deze locatie van franchiseketen Family - van oudsher bekend van cafetaria’s – in het Zeeuwse Axel niet in het oog springt dankzij haar bijzondere locatie, dan is dat wel door haar zeer uitgebreide, luxe assortiment. De nieuwkomer sleepte het afgelopen jaar de prijs ‘Beste Family van het jaar’ in de wacht. Hier wordt een nieuwe standaard bepaald!   

Als ondernemen in je bloed zit, denk je altijd in kansen en ben je niet vies van een uitdaging. Met diverse zaken in het centrum van Axel, zoals de Albert Heijn, Bruna, en Anytime Fitness, had de familie Luitjens haar sporen ruimschoots verdiend. Maar toen een gewenste uitbreiding van hun Albert Heijn alleen doorgang kon vinden door oók de oude Rooms-katholieke Kerk te kopen was de keuze snel gemaakt: een sterk horecaconcept in de kerk was precies wat Axel nodig had om het centrum nóg aantrekkelijker te maken!

En zo geschiedde. Op 25 juni 2019, slechts 13 weken nadat de eerste schep in de grond ging, was de feestelijke opening. De buitenkant bleef nagenoeg in originele staat en ook aan de binnenkant bleven de oorspronkelijke ruimtes en authentieke details zo veel mogelijk behouden. De karakteristieke bogen en glas-in-loodramen werden gecombineerd met een fris groen-grijs kleurenpallet en veel hout en planten voor een warme, huiselijke sfeer. Op de plek van het oude altaar is nu een heerlijke loungehoek te vinden en in de fantastische – geluidsdichte! – speelruimte kunnen kinderen zich helemaal uitleven, terwijl de ouders ontspannen genieten van iets lekkers.

Méér dan een goede cafetaria

“Het franchiseconcept Family sprak ons direct aan omdat we een laagdrempelige dagzaak wilden creëren”, vertelt bedrijfsleider Jurgen Bracke. “Een ontmoetingsplek voor jong en oud, voor gezinnen, vriendengroepen en zakenmensen. Iedereen moet zich hier welkom voelen, op ieder moment van de dag. We krijgen van Family veel vrijheid om zélf de precieze invulling te bepalen.

Bijvoorbeeld wat betreft ons assortiment. We begonnen met de traditionele Family-gerechten zoals goede frites en snacks, hamburgers en een spareribmenu, maar wilden meer zijn dan een hele goede cafetaria. Daarom werd de kaart al snel uitgebreid met mooie voor- en nagerechten en lekkers zoals vers belegde broodjes, salades, poke bowls, smoothies, pasta’s, stoofschotels en zalmfilet.

De familie Luitjens vindt gezonde voeding heel belangrijk en dat zie je terug in ons assortiment, versheid en kwaliteit. Je kunt hier van alles krijgen voor een goede prijs. En om van ‘s ochtends tot ’s avonds interessant te zijn, verwelkomen we gasten ook graag met koffie en iets lekkers of een speciaalbiertje met borrelplank.”

Door het dak

Het concept en de uitvoering bleken een schot in de roos. Family Axel was vanaf het begin al zo populair dat binnen een jaar werd besloten te verbouwen. Er kwam een eigen ruimte met productielijn voor het in afhaal gespecialiseerde concept ‘Family voor Thuis’. En omdat er op piekmomenten te weinig plek was in het eethuis, werd door onder meer een ruime serre en een extra verdieping de capaciteit uitgebreid van 128 naar ruim 250 zitplaatsen. Met een zonnig terras dat plaats biedt aan 124 gasten kun je spreken van een zaak van flink formaat!

Goede tooling is een must!

“In tegenstelling tot de meeste Family-locaties, hebben wij met 75 medewerkers een behoorlijk groot personeelsbestand. Goede tooling is dan een must!” vertelt Jurgen. “Het softwarepakket dat we eerder gebruikten voor plannen en verloning voldeed niet aan onze wensen. Daarom gingen we op zoek naar iets anders. Al snel kwamen we bij de booq Personeelsplanner uit en dat kan ik echt iedereen aanraden! Het is heel gebruiksvriendelijk en heeft ons al heel veel tijd bespaard.”

Één leverancier, één aanspreekpunt

“We geloven dat digitalisering belangrijk is om onze zaken soepel en efficiënt te laten draaien. Daarom zochten we naar een leverancier die ons oók kon helpen om andere processen op de juiste manier in te richten. Het booq platform is heel compleet en biedt ons naast de Personeelsplanner met booq POS, de Bar Manager, Tafelreservering, Bestelsite en Bestelzuilen precies wat we nodig hebben. En omdat we één aanspreekpunt hebben scheelt dat heel veel tijd. Zowel qua communicatie als administratie.

Met Eijsink zijn goede afspraken gemaakt en alle neuzen staan dezelfde kant op. We hebben er beide baat bij dat alles zo goed mogelijk draait en zo lopen we nooit het risico dat partijen naar elkaar wijzen als er iets niet werkt zoals het hoort. Over de tools zijn we tot dusver stuk voor stuk tevreden. Natuurlijk hebben we nog wel wat wensen, maar Eijsink is constant bezig om booq verder door te ontwikkelen en de mogelijkheden uit te breiden. Dit zal het gebruiksgemak op de vloer dagelijks nog meer vergroten. Net als het inzicht dat de software ons geeft aan de managementkant waardoor we heel gericht kunnen sturen. De medewerkers hebben booq snel omarmt en prijzen bijvoorbeeld de slimme features van de kassa. Ze kunnen er prettig mee werken en dat is essentieel.”

Bestelsite = drukte reguleren

“Nu, tijdens de lockdown, plukken we extra voordelen van de booq Bestelsite. Het gros van onze gasten bestelt online. Dat stimuleren we ook erg, omdat we via de bestelwebsite heel goed de drukte kunnen reguleren. We kunnen eenvoudig een maximaal aantal orders per tijdslot instellen. Zo weten we zeker dat de keuken alle bestellingen goed kan verwerken en er nooit teveel mensen op hetzelfde moment in de zaak zijn om hun bestelling af te halen.”

De kracht van positiviteit

Ook tijdens de lockdown weten de gasten Family Axel te vinden voor een heerlijke afhaalmaaltijd. “We blijven ons verhaal naar buiten brengen en zijn actief op social media”, vertelt Jurgen. “We proberen veel persoonlijke berichten te plaatsen en vragen onze gasten vaak om hun mening. Daar krijgen we leuke reacties op! Ook voor het team blijven we mooie digitale bijeenkomsten organiseren. We hebben een prachtteam en je merkt dat ze elkaar ook echt missen. We proberen positief te blijven en er het beste van te maken, maar kunnen niet wachten tot de deuren weer écht open mogen!”

Wil je net als Family Axel de processen van bestellen, betalen, produceren en leveren digitaliseren? Neem vrijblijvend contact met ons op zodat we jouw kansen kunnen bekijken.