Roadmap #3: de booq Bricks

15 december 2020

Je zoekt helemaal geen kassa, je zoekt connectiviteit… booq is namelijk overál, dat vertelde COO Björn Nijhuis in het vorige roadmap-artikel. Maar in welke vórm dan? Uit welke onderdelen van booq kun jij als ondernemer kiezen, en waarom? Commercieel directeur René Eijsink laat zien hoe je met booq Bricks kunt bouwen aan exponentieel toenemende voordelen.

“Als je mij vraagt om een schroevendraaier, dan moet ik eerst weten wat je ermee wil doen voordat ik je de juiste tool kan geven. Dus als ondernemers mij vragen om een kassa of een keukenscherm, dan vraag ik eerst wat het dóel ervan is. Ik kijk vanzelf naar de belangrijkste achterliggende processen, naar het hart van je zaak. Waarom ontwikkelden we booq: de juiste combinatie van Bricks zorgt voor exponentieel toenemende voordelen voor jouw bedrijfsprocessen. Maar wat zijn dan die Bricks, en waarom zijn het déze Bricks?

Het doel van booq is om alles wat flexibel is in jouw onderneming te automatiseren. Daarbij draait het specifiek om het verbeteren van processen waarbij jouw gasten of klanten betrokken zijn: reserveren, selecteren, bestellen, produceren, leveren en betalen. booq kijkt daarbij naar vier W’s (Wat, Waar, Wanneer en Wie) en regelt dan vervolgens de beste Hoe – via een of meer van haar verschillende Bricks. De booq Bricks zijn zo ontwikkeld dat ze zoveel mogelijk stappen in de hele ‘klantreis’ binnen jouw onderneming ondersteunen.

Waar begint jouw gast?

Die ondersteuning draait om efficiëntieslagen. Je kunt je voorstellen dat als je een schrijfblokje gebruikt om bestellingen op te nemen, dit lang niet zo efficiënt is als orders verwerken via een kassa-app/handheld. Datzelfde geldt in de keuken: als je bonnetjes moet uitzoeken en blijft schuiven op de rails, kost je dat veel meer tijd dan wanneer alle orders als digitale bonnen op touchschermen bij de juiste parties uitkomen. En als je niet hoeft te worstelen met roosters en urenregistratie in Excel maar plant op basis van ervaring, contracturen, budgetten en zelfs de weersverwachting, dan scheelt je dat niet alleen veel tijd maar levert het je ook actief geld op. Dát is wat booq voor je doet. 

Stel, iemand begint met het reserveren van een tafel op zijn mobiel, gewoon rechtstreeks via Google. Eenmaal bij het restaurant aangekomen krijgt men een tafeltje op het gezellige en flink volle terras. De bediening kan het met moeite bijbenen, dus na het eerste drankje moet er even gewacht worden tot de tweede cola besteld kan worden. Geen punt, want er staan bordjes met QR-codes op tafel: even scannen, bestellen, betalen en de bestelling wordt gebracht.

In de keuken komen de bestellingen via handhelds, QR-bordjes en misschien zelfs bestelwebsites allemaal binnen op de kassa én je keukenschermen. Zo kunnen de verschillende parties hun gerechten timen zonder chaos in de keuken, heeft de bediening altijd overzicht van de lopende bestellingen en ontvangen je gasten sneller hun bestelling. Is het een online bestelling die moet worden bezorgd? Dan komt die order automatisch op de juiste plek in de digitale rij op het werkscherm, inclusief icoontje dat aangeeft dat het hier om een bezorgorder met een bezorgtijd gaat. En je bezorgers krijgen deze bezorgorders via hun app op de juiste tijd en met de bijbehorende routeplanning. Aan het eind van de dag maak jij op basis van trends en voorspellingen een sluitende personeelsplanning voor de komende week, accordeer je in één tik de gewerkte uren (geregistreerd met je slimme tijdregistratieklok), en check je nog even de grafische rapportages in je business intelligence tool (BI). Zo kun je snel schakelen en kansen pakken op basis van de informatie uit je verkoopdata.

Bouwen aan de juiste verbindingen

Als al je klant-gerelateerde processen op elkaar aansluiten, werk je veel efficiënter en haal je het meeste rendement. Op basis daarvan zijn de losse booq Bricks ontwikkeld: Tafelreservering, POS, Bestelsites, Bestelzuilen, QR-bestellen, Bar/Kitchen Manager, Delivery, Loyalty, Personeelsplanner en BI.

De architectuur van booq is dus zo opgesteld dat in principe alle onderdelen los van elkaar kunnen werken, en toch zijn ze duidelijk één geheel. Niet alleen omdat ze samen de volledige klantreis ondersteunen, maar vooral ook omdat ze allemaal vanuit hetzelfde perspectief ontwikkeld zijn: procesoptimalisering en voordelen voor management, team plús gast. Hoe meer Bricks je toevoegt aan het fundament van je automatisering, hoe meer voordelen je hier dus uit haalt.

Waarom hebben we dan nu onze huidige booq Bricks en geen ‘booq Camerabeveiliging’, of ‘booq Keukenhygiëne’? Dat hangt samen met die flexibele processen in je zaak die draaien rondom je doelgroep en de klantreis. Toch zijn er ook processen die wél met het verblijf van je gasten te maken hebben of hier in elk geval mee verbonden zijn, die (nog) geen onderdeel uitmaken van het booq-platform. Dan kijken we naar externe aanbieders waarvan we dezelfde kwaliteit en veiligheid kunnen garanderen. Connectiviteit is tenslotte waar booq voor is gemaakt. Alle softwarecomponenten maken gebruik van API’s: een technische term voor communicatie tussen twee softwareprogramma’s op een beveiligde en selectieve manier. Daar waar we met booq geen invulling kunnen geven, zorgen we voor een koppeling met de beste branche- of functiespecifieke partijen. Boekhouding, salariëring, financiële programma’s, ERP-software, receptuurpakketten en meer.

Het gaat niet om die schroevendraaier. Het gaat om de juiste connectie tussen jouw belangrijke processen. Om verbinding zoeken. En daar blinkt booq in uit!

Misschien wil je de andere delen van onze Roadmap-interviews ook lezen?
Deel 1: ‘automagische’ datauitwisseling | CTO Hans Gringhuis
Deel 2: je zoekt geen kassa maar connectiviteit | COO en Product manager Björn Nijhuis
Deel 4: het fundament van de inrichting van je huis | UX/UI-designer Bob Graat
Deel 5: van operatie naar informatie | CTO Hans Gringhuis en COO en Product manager Björn Nijhuis