Roadmap #6: ‘Je moet altijd bier kunnen verkopen’

22 april 2021

In eerste vijf delen van onze Roadmap-interviews las je over de strategie en de visie van totaalplatform booq, het ontstaan van de diverse booq Bricks en het belang om de gehele ‘klantreis’ op de juiste manier te ondersteunen. In het platform creëren we gigantische hoeveelheden data die we veilig en juist moeten verwerken, zodat jij als ondernemer deze data kan gebruiken om je zaak te beheren én bij te sturen! Jan-Dirk Bel, Manager Softwareontwikkeling, vertelt waarom onze omgang met data voor jóu zo belangrijk is.

Waar data voor de doorsnee horecaondernemer klinkt als het meest saaie onderwerp denkbaar, is het tevens ook de meest kritische factor voor jouw succes. Bedenk je eens dat een verkeerde prijs met je gast gecommuniceerd wordt omdat je kassa dat zegt? Dat je lunchmenu tijdens dinertijd wordt aangeboden op je bestelsite? Of dat je dagvoorraad of upsell-suggesties niet zichtbaar zijn in je handheld? Je merkt het; de meest eenvoudige lijkende processen worden mogelijk gemaakt door de juiste data op de juiste plek én op het juiste moment beschikbaar te maken!

In een ver verleden had jij als horecaondernemer enkel een eenvoudige kassa in jouw zaak. Deze kassa werd heel praktisch gestuurd; bestellingen werden afgerekend en aan het einde van de dag maakte je de kas op doormiddel van een geprint rapport. De data die je hier creëerde was waardeloos totdat je het rapport van gisteren kon vergelijken met die van vandaag. Dat geeft je namelijk een referentie over hoe succesvol je dag verlopen is. In dit scenario creëer je slechts mondjesmaat data. Dat is tegenwoordig wel anders! Je produceert data op véél meer ogenblikken in het proces van selecteren, bestellen en betalen. En daarbij komt dat gasten vandaag de dag via verschillende kanalen (omnichannel) hun wensen kenbaar maken. Om dit juist en efficiënt in te regelen heeft het platform booq een unieke opzet gekozen om te zorgen dat we jou optimaal kunnen helpen je doelen te bereiken!

Sturen op data

De data in booq is voor jou pas écht interessant doordat we op basis van complexe algoritmes de data laten zien die je moét zien. Op het moment dat de gast wil betalen, moet deze direct de juiste informatie op de handheld, bestelzuil of bestelsite getoond worden! Om dit te realiseren zijn de artikeleigenschappen in booq losstaand, in plaats van dat ze verplicht aan elkaar gelinkt moeten zijn. Een concreet voorbeeld: je kunt unieke prijzen creëren voor specifieke locaties (waar), tijdstippen (wanneer), producten (welk) of gasten (wie). De kassa berekent zodoende een andere prijs wanneer jij speciale prijzen hanteert op je terras op dinsdagavond, dan op vrijdagavond in je restaurant. Jij bepaalt simpel onder welke condities bepaalde prijzen van toepassing zijn. De unieke algoritmes in booq doen de rest.

Hoe meer rekenregels, des te groter de hoeveelheid aan data. Middels slimme codering zorgt booq dat de snelheid van het systeem niet omlaag gaat door al het data-geweld! Het kan immers niet zo zijn dat er eerst secondes moeten worden gerekend voordat jij de juiste prijs kan communiceren aan de gast. booq levert deze informatie direct aan, zonder vertraging. Zo zorgen wij ervoor dat binnen een splitsecond de juiste prijs op je handheld staat. Zo houd jij service op niveau, terwijl jouw unieke prijs- en promotiestrategie de winst vergroot!

Niet alles is altijd relevant

De zin van de onzin scheiden, daar is booq koning in! We laten alleen de informatie zien die jij op dat moment nodig hebt. We onderscheiden daarom historische info, reactieve info en direct bruikbare info. Het voorbeeld van zojuist over de prijs is direct bruikbare info. Data die wat zegt over de laatste minuten, uren of dagen (zoals bijvoorbeeld het aantal gasten in je zaak) is reactieve info. Een runner iets eerder laten stoppen met werken doe je gegrond met je reactieve data uit de backoffice. De historische informatie kijkt verder terug in de tijd. Het helpt je om je onderneming meer rendement te laten maken op basis van informatie in plaats van buikgevoel.

De perfectionistische drive van ons team van softwareontwikkelaars heeft geresulteerd in een model waarbij jij altijd de juiste informatie tot je beschikking hebt om jouw zaak optimaal te runnen. De software scheidt de zin van de onzin, waardoor processen optimaal verlopen én jij tijd over hebt voor je gast.

De stelregel van onze booq-ontwikkelaars is ‘je moet altijd bier kunnen verkopen’. Met dit nobele streven zorgen we ervoor dat de data, die nodig is om artikelen te kunnen verkopen, altijd beschikbaar is. In jouw zaak installeren we een booq-miniserver die zorgt dat verkoop van artikelen áltijd door kan gaan, ongeacht of er een grote landelijke internetstoring is. Op die manier kan de verkoop van bier (en alle andere artikelen) altijd doorgaan. De reactieve en historische data daarentegen draait veilig in de cloud volgens de best denkbare beveiligingsstandaarden. Zodoende kun jij vanaf elke gewenste locatie jouw zaak beheren.

Gemak door eenvoud

Deze inventiviteit zorgt ervoor dat booq zich aanpast aan jouw zaak. Maar uiteraard hebben we ervoor gezorgd dat al deze ingewikkelde booq-algoritmes makkelijk te begrijpen zijn voor jou! De juiste 'User Interface’ - waarover we vertelden in Roadmap #4 - speelt hierin een cruciale rol.

Het beheren van de stamgegevens en de configuratie van booq doe je zoveel mogelijk vanaf één centrale plek: de booq backoffice. Het beheer van je assortiment, prijzen, promoties en menu’s doe je op één plek en is vervolgens ‘automagisch’ terug te vinden op alle relevante plekken in jouw zaak of filialen. Van handheld tot bestelsite, kassa tot bestelzuil. Zo pas je (thuis vanaf de bank) makkelijk de prijsregels aan voor je grandcafé en wijzig je op hetzelfde moment andere prijsregels voor je fine dining restaurant.

Van data naar informatie

Wanneer we héél veel gegevens met betrekking tot artikelen, omzet, medewerkers of locaties uit jouw booq-kassa ontsluiten en onder elkaar zetten, is er sprake van data. Echter wel onbruikbare data. Je zult namelijk eerst logica moeten aanbrengen in de data én het moeten weergeven op een bruikbare wijze. Tegen de tijd dat je de data handmatig hebt omgezet naar informatie, is de waarheid al lang weer achterhaalt. Daarom beschikt iedere booq-gebruiker over de business intelligence tool van booq BI! Middels datavisualisatie in de vorm van handige grafieken en diagrammen heb je altijd het meest recente overzicht van je bedrijfsvoering bij de hand.

We creëren dus niet alleen data om te zorgen dat processen zo optimaal mogelijk ingericht zijn, we gebruiken de data tevens om jou inzicht te geven én jouw onderneming bij te sturen!

Misschien wil je de andere delen van onze Roadmap-interviews ook lezen?
Deel 1: ‘automagische’ datauitwisseling | CTO Hans Gringhuis
Deel 2: je zoekt geen kassa maar connectiviteit | COO en Product manager Björn Nijhuis
Deel 3: de booq Bricks | Commercieel directeur René Eijsink
Deel 4: het fundament van de inrichting van je huis | UX/UI-Designer Bob Graat
Deel 5: van operatie naar informatie | CTO Hans Gringhuis en COO en Product manager Björn Nijhuis