Winterterras slimme (om)zet: De Koning van Denemarken

21 september 2020

Café-Restaurant De Koning van Denemarken is al sinds de jaren ’90 een begrip in Rhenen en omgeving. Niet alleen is het culinaire aanbod fantastisch, maar ook het uitzicht op de Cuneratoren en de Rijn blijft favoriet onder de terrasgasten. Zomer én winter. Eigenaar Erwin Storm vertelt waarom investeren in een knus winterterras een slimme zet was, én blijft.

Waarom heten jullie eigenlijk de Koning van Denemarken?

“Ha, dat is best een lang verhaal. En leuk, want we zijn de enige in Nederland met deze naam. Kort samengevat is dat ontstaan in 1531. Toen deed de Deense koning Christian II op doorreis Nederland aan, en overnachtte hij in Rhenen in een herberg. De toenmalige herbergier vond dat zo bijzonder dat hij de zaak omdoopte tot De Koning van Denemarken. Het oorspronkelijke gebouw sneuvelde tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar werd gelukkig later herbouwd en omgedoopt tot café-restaurant. Bij de officiële heropening kwam de ambassadeur van Denemarken de honneurs waarnemen!”

Waarom zijn jullie naast het zomerterras ook een winterterras gaan voeren?

“Het winterterras kreeg voor mij vanzelf vorm toen ik een jaar of 10 geleden op een terras zat in Maastricht – in februari. Toen dacht ik: dit moet bij ons ook kunnen. En dan bouw je rustig op. Eerst begonnen we met verwarmde parasols, later investeerden we in zo’n groot knikarmscherm om het terras te overdekken. En dan het aanleggen van gas en elektra, uittrekbare zijschermen, schermen voor de voorzijde van ons terras – je bent al snel zo’n 50-60 duizend euro kwijt. Een hoop geld. Maar al in dat eerste jaar haalden we dat eruit, én meer. Ik ben nog steeds blij dat ik die stap toen heb gezet.

Dat winterterras aan de voorzijde van ons pand hebben we nu al zo’n 7-8 jaar. Dat hebben we voor deze winter uitgebreid aan de zijkant van het pand, want door de coronacrisis werden we gedwongen om anders naar onze capaciteit te kijken. Ook aan de zijkant hadden we al wel verwarmde parasols staan. (Die waren trouwens zwart. Tip: kies niet voor zwart want dat wordt veel te warm in de zomer. Het was chique maar niet praktisch.) Die krijg je echter nooit helemaal mooi waterdicht. Daarom hebben we voor het zijterras een speciale stretchtent laten maken. De nieuwe tent heeft een prettige zandkleur en de binnenkant is aangekleed met groene palmboompjes en gezellige sierverlichting. Alleen al voor passanten heeft het een enorme stopkracht. Gasten zitten hier lekker warm, knus en helemaal droog. We hebben nu buiten zo’n 120 zitplaatsen.”

Komen jullie de crisis goed door?

“Ja, soms beter dan ik durf te zeggen. Deze zomer is misschien wel de beste die we ooit gedraaid hebben. Als gevestigd restaurant in het centrum van een toeristenplaats heb je ook meer mogelijkheden dan een meer afgelegen café. Maar we hebben ook keihard gewerkt om alle beschikbare kansen te pakken. We draaiden bijvoorbeeld aan het begin van de crisis in twee shifts voor het diner, en dat blijven we nu doen op de vrijdag en zaterdag. Gasten begrijpen dat je daaraan begint door de verminderde capaciteit en zijn er nu gewoon aan gewend. Draaiden we voorheen op zaterdag zo’n 18-200 couverts, waren dat er afgelopen weekend zo’n 200-250. Dat is natuurlijk top!”

Hoe draagt automatisering bij aan het succes van jullie (winter)terras?

“We hadden voor de crisis gepland om de booq Bar/Kitchen Manager in gebruik te nemen – zodat bestellingen digitaal uitkomen op touchschermen in de keuken. Dat heb ik in het voorjaar uitgesteld – ik wilde eerst eens kijken hoe we de crisis doorkwamen. Nu zou ik willen dat ik in plaats van een paar maanden wachten toch toen al had doorgezet: het is zo druk geweest dat we die extra efficiëntie goed hadden kunnen gebruiken.

Tijdens de gedwongen horecasluiting zijn we ook begonnen met bestellen en afhalen – daar gaan we gewoon mee door. Hoewel de hoeveelheid afhaalbestellingen nu lager ligt dan tijdens de landelijke sluiting loopt het gestaag door en levert het toch in een jaar weer een ton extra op. Eerst konden klanten zulke bestellingen appen of bellen maar dat is niet handig in de spits. Nu gaan we dat afvangen met een slimme bestelsite, waarin je ook upselling veel makkelijker maakt.

Ook hebben we QR-bestellen toegevoegd aan ons arsenaal. Vroeger waren we namelijk echt een café-restaurant, maar de laatste jaren wordt de restaurantfunctie steeds groter. Daardoor kunnen we de borrel aan het eind van de middag of halverwege de avond niet altijd voldoende aandacht geven. QR-codes bieden dan uitkomst: is de bediening even druk, dan kun je gewoon vast zelf bestellen. We brengen je drankje zo snel mogelijk. Dat geeft meer rust.”

Welke tips heb je voor andere horecaondernemers?

“Service en samenwerking, daarin moet je blijven investeren. We hebben bijvoorbeeld een paar jaar terug bewust gekozen om te investeren in meer ervaren, vaste krachten en minder ambulante, jongere medewerkers. Ik zocht naar dat stukje toegevoegde waarde en kennis. Het draait echt om de herkenning en erkenning van de gasten. Ja, dat kost je dan meer personeelskosten, maar uiteindelijk komt de omzet daar zeker achteraan.

Verder is de samenwerking met de andere horecazaken in Rhenen me veel waard. We overleggen regelmatig, zijn best een hechte club. Vaak zijn mensen bang om hun collega’s om raad te vragen of eens aan te spreken, maar je kunt zoveel van elkaar leren. Over de structuur achter de schermen, over verzekeringen, over meer winst op je terras… En ik vind het ook logisch dat gasten niet elke dag of week hetzelfde willen eten en dus ook gewoon naar je concurrenten gaan. Daar moet je gewoon gastvrij mee omgaan. Zo liepen we ooit onverwacht op een maandag helemaal over – waar kwamen al die extra gasten opeens vandaan? Bleek Moeke een personeelsuitje te hebben, die was die dag gesloten. Toen hebben we samen overlegd; we laten het elkaar voortaan weten als zoiets staat te gebeuren, dan kan de ander er rekening mee houden bij het inroosteren. En zo help je elkaar. Ik denk dat de plaatsen om ons heen af en toe best jaloers zijn op hoe we het in Rhenen aanpakken.”

Net als De Koning van Denemarken meer omzet genereren dankzij een winterterras? Wij helpen je graag bij het inrichten van je processen. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Lees ook ons artikel 'Winterterras: vijf tips voor méér omzet in 2020'. of 'Inzetten op uniek winterterras Lapland Wonderdroom: Landgoed het Rheins'.