Zes tips: haal met automatisering meer uit je horecateam

8 maart 2019

Door de huidige personeelstekorten in de horeca staan veel ondernemers én hun topteams onder druk. Van de begroeting bij aankomst tot het afhandelen van de rekening: hoe bereik je samen elke dag weer dat optimale serviceniveau? Lees onze tips en kies wat past bij jouw zaak!

1. Kies voor snelheid met selfservice bestelzuilen

Rustig bestellen zonder in de rij te hoeven staan: een kiosk of bestelzuil is een gebruiksvriendelijke zelfbedieningskassa waarmee je in jouw zaak bemande kassa’s kunt ontlasten (of zelfs vervangen). Gasten komen binnen, kiezen via het touchscherm hun bestelling en rekenen bij de zuil af. Op de bon die ze ontvangen, staat een bestelnummer. Via een afhaalscherm boven de balie kunnen gasten vervolgens zien of hun bestelling nog gemaakt wordt of al opgehaald kan worden. Dit bespaart tijd bij het opnemen, afrekenen én uitserveren van de bestelling, ideaal in bijvoorbeeld de fastservice met snelle doorlooptijden.

2. Laat automatisering persoonlijke service ondersteunen

Nooit meer gehannes met onleesbare briefjes of stapels keukenbonnen: laat je automatisering je mensen ondersteunen. De bediening stuurt alle orders via hun handhelds direct door naar touchschermen in de keuken waar bonnen met een tik gestart of afgerond kunnen worden. En in de bar krijgen bestellingen automatisch een kleurcodering mee, zodat runners tafels uit die zones eenvoudig kunnen combineren om bij het uitserveren tijd te besparen. Efficiënte en toch persoonlijke service!

3. Bied bewegingsvrijheid met pagers

Als je gasten bij het bestellen aan de balie of op de bestelzuil een pager kunnen meenemen, hoeven ze niet meer in de buurt van de balie te wachten op hun bestelling. Ze kunnen alvast een tafeltje zoeken en rustig gaan zitten. De pager begint te trillen en/of licht te geven wanneer de bestelling klaar is en opgehaald kan worden. Dit bespaart opnieuw tijd bij het opnemen, afrekenen en uitserveren van bestellingen, én verhoogt de bewegingsvrijheid.

4. Tafelservice met tablets biedt extra gemak

Tablets gekoppeld aan je tafelnummers bieden ook een uitstekende manier om gasten zelf te laten bestellen en later bij de kassa (of aan tafel) af te rekenen. Omdat steeds meer gasten erg thuis zijn in deze hardware, ervaren ze het scrollen en swipen door een (interactieve) menukaart ook vaak als extra leuk. Uitserveren gebeurt nog steeds door de bediening. Het persoonlijke aspect verdwijnt dus niet, ondanks de tijdsbesparing!

5. Ga voor meer comfort met pagers én ‘slimme’ tafels

Wie graag zelfservicekassa’s combineert met het persoonlijk uitserveren van bestellingen voor een persoonlijke servicebeleving, kan pagers ook koppelen aan slimme tafels. Dat kan bijvoorbeeld via een houder die herkent welke pager je er in plaatst. Je kunt ook speciale chips onder het tafelblad bevestigen zodat de pager niet in een speciale houder moet, maar gewoon willekeurig op tafel kan worden gelegd. De bediening ziet op een scherm aan welke tafel de gast met de pager heeft plaatsgenomen en kan de bestelling hierdoor snel en eenvoudig uitserveren.

6. Zelfstandigheid én piekontlasting met QR-codes

Maak het je gast extra gemakkelijk met QR-codebordjes op tafel: gasten nemen plaats en scannen mobiel de code. De smartphone opent automatisch een bestelwebsite die al gekoppeld is aan het tafelnummer, zodat orders door de keuken en bediening simpel afgehandeld kunnen worden. En gasten rekenen dankzij hun bank-app meteen af aan het eind van het bestelproces. Uitermate geschikt om je bedienend personeel bij drukte te ontlasten. Ziet je gast even geen medewerker die de tweede ronde drankjes op kan nemen? Dan geven ze die gewoon zélf door met hun smartphone. Een prettige ondersteuning tijdens piekmomenten!