Zes zomertips: haal met automatisering meer uit je terras

21 juni 2019

Door de huidige personeelstekorten in de horeca staan veel ondernemers én hun topteams onder druk. Van de begroeting bij aankomst tot het afhandelen van de rekening: hoe bereik je samen elke dag weer dat optimale serviceniveau? Lees onze tips en kies wat past bij jouw terras!

1. Kies voor snelheid met selfservice bestelzuilen

Geen moeilijk te lezen papiertjes, maar gewoon mobiel bestellen op een handheld? Kies dan direct een handheld die je met één hand kunt bedienen, zodat je met de andere bijvoorbeeld een dienblad kunt dragen. Efficiënt! Zo bespaar je veel tijd én voorkom je fouten. Wil je je terrasteam nog verder ontlasten? Overweeg dan een gebruiksvriendelijke zelfbedieningskassa. Hierop kies je via een bestelzuil je bestelling en reken je meteen af. Op je bon staat een nummer, waarmee je je bestelling kunt afhalen. Daarna zoek je rustig een plekje op het terras. Dit bespaart tijd bij het opnemen, afrekenen én uitserveren van de bestelling. Ideaal in zaken met korte doorlooptijden.

2. Laat automatisering persoonlijke service ondersteunen

Nooit meer gehannes met onleesbare briefjes of stapels keukenbonnen: laat je automatisering je mensen ondersteunen. De bediening stuurt alle orders via hun handhelds direct door naar touchschermen in de keuken, waar bonnen met een tik gestart of afgerond kunnen worden. En in de bar krijgen bestellingen automatisch een kleurcodering mee, zodat runners tafels uit die zones eenvoudig kunnen combineren om bij het uitserveren tijd te besparen. Efficiënte en toch persoonlijke service op jouw terras!

3. Bied bewegingsvrijheid met pagers

Als je gasten bij het bestellen aan de balie of op de bestelzuil een pager kunnen meenemen, hoeven ze niet meer in de buurt van de
balie te wachten op hun bestelling. Ze kunnen alvast een tafeltje zoeken buiten in de zon en rustig gaan zitten. De pager begint te trillen en/of licht te geven wanneer de bestelling klaar is en opgehaald kan worden. Dit bespaart opnieuw tijd bij het opnemen, afrekenen en uitserveren van bestellingen, én verhoogt de bewegingsvrijheid.

4. Tafelservice met tablets biedt extra gemak

Tablets gekoppeld aan je tafelnummers bieden ook een uitstekende manier om gasten zelf te laten bestellen en later bij de kassa (of
aan tafel) af te rekenen. Omdat steeds meer gasten erg thuis zijn in deze hardware, ervaren ze het scrollen en swipen door een (interactieve) menukaart ook vaak als extra leuk. Uitserveren gebeurt nog steeds door de bediening. Het persoonlijke aspect verdwijnt dus niet, ondanks de tijdsbesparing!

5. Ga voor meer comfort met pagers én tafelherkenning

Wie graag zelfservicekassa’s combineert met het persoonlijk uitserveren van bestellingen voor een persoonlijke servicebeleving, kan pagers ook koppelen aan tafels. Dat kan bijvoorbeeld via een houder die herkent welke pager je er in plaatst. Je kunt ook speciale chips onder het tafelblad bevestigen zodat de pager niet in een speciale houder moet, maar gewoon willekeurig op tafel kan worden gelegd. De bediening ziet op een scherm aan welke tafel de gast met de pager heeft plaatsgenomen en kan de bestelling hierdoor snel en eenvoudig buiten (of binnen natuurlijk) uitserveren.

6. Zelfstandigheid én piekontlasting met QR-codes

Maak het je gast extra gemakkelijk met QR-codebordjes op tafel: gasten nemen plaats op je terras en scannen mobiel de code. De
smartphone opent automatisch een bestelwebsite die al gekoppeld is aan het tafelnummer, zodat orders door de keuken en bediening
simpel afgehandeld kunnen worden. En gasten rekenen dankzij hun bank-app meteen af aan het eind van het bestelproces. Uitermate
geschikt om je bedienend personeel bij drukte te ontlasten. Ziet je gast even geen medewerker die de tweede ronde drankjes op kan nemen? Dan geven ze die gewoon zélf door met hun smartphone. Een prettige ondersteuning tijdens piekmomenten!