Op de hoogte blijven? Krijg de laatste updates in jouw mailbox.
Terug

Deel

Het belang van social media voor restaurants

Susan
Leestijd 4 min

Het is allang geen geheim meer: in het moderne digitale tijdperk waarin we leven is aanwezigheid op social media van essentieel belang om een restaurant succesvol te runnen. Want als jouw restaurant niet actief is op social media, dan loop je al snel een heleboel gasten mis. Simpel gezegd: jouw gasten zijn actief op meerdere social mediaplatforms en daarom moet jij dat ook zijn.

Social media voor restaurants blog eijsink

De gastreis begint online

Net zoals bij vele B2C bedrijven, begint ook voor restaurants de customer journey steeds vaker online. De manier waarop gasten zich oriënteren is namelijk veranderd. Ze laten hun beslissing steeds meer afhangen van informatie en presentatie online. Daarmee blijft het niet alleen bij het bekijken van de online menukaart, maar ook het lezen van blogs, het bekijken van foto’s en scrollen door social mediakanalen zoals Instagram, Facebook of Tik Tok behoren tot de oriëntatiefase. Het is dé ‘nieuwe’ manier om een goed beeld te krijgen van je restaurant. Eerder (Restaurant Monitor 2020) bleek al dat maar liefst 75% van de restaurantgasten aangeeft dat social media de grootste invloed heeft op hun uiteindelijke restaurantkeuze. Uit recent onderzoek van Facebook blijkt dat 43% van de Instagram-gebruikers #food als grootste interesse heeft. Hier liggen dus zeker kansen voor de horecaondernemer!

Waarom social media marketing voor restaurants essentieel is

Social media is zonder twijfel een absolute must voor restaurants. Waarom? Omdat het een belangrijke rol speelt in het aantrekken en behouden van gasten. Zoals eerder al benoemd; gasten checken steeds vaker de online aanwezigheid van een restaurant voordat ze een keuze maken. Daarom is het voor jou als horecaondernemer niet langer meer een keuze, maar een vereiste om aan de slag te gaan met social media restaurants. Benut jouw social mediakanalen om je unieke gerechten, sfeer en aanbod onder de aandacht te brengen. Dit soort content trekt de aandacht van potentiële gasten precies op de plek waar ze het meest actief zijn.

How to: succesvolle social media marketing voor restaurants

Wij geven je 5 tips om effectief aan de slag te gaan met horeca social media:

  1. Promoot je menukaart met verleidelijke foto’s
    Deel verleidelijke foto’s van je meest smakelijke gerechten. In het bijschrift vraag je gasten wanneer zij jouw restaurant komen bezoeken of vermeld je de link naar je reserveringstool of online bestelsite.
  2. Maak gebruik van video’s
    Een andere strategie die steeds populairder wordt, is het plaatsen van video’s. Sterker nog, het algoritme geeft voorrang aan videocontent en zorgt zo voor een groot bereik. Precies wat je wilt voor jouw restaurant!
  3. Plaats behind the scenes content
    Mensen vinden het leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen. Deel spontane foto’s en video’s van hoe het er achter de schermen aan toe gaat, bijvoorbeeld via Instagram Stories. Je kan laten zien hoe ze in de keuken bezig zijn met de mise-en-place of hoe de bediening de tafels indekt voor een drukke avond. Wees creatief!
  4. Organiseer winacties
    Probeer je bereik te vergroten door een winactie te organiseren. Bedenk een leuke actie, zoals een avondje uit voor 2, en verloot deze via Instagram of Facebook. Het algoritme geeft voorrang aan berichten die veel geliked en gedeeld worden, en zo’n winactie geeft je volgers precies een reden om dat te doen.
  5. Repost content van je gasten
    Neem de tijd om te kijken naar wat je gasten delen, want hier kunnen mooie foto’s en stories tussen zitten die jouw zaak in de schijnwerpers zetten op hun eigen kanalen. Je kunt deze waardevolle content ontdekken door te zoeken naar de locatie van je restaurant, relevante hashtags, of door te kijken welke berichten jouw restaurant vermelden.

Restaurant marketing door social media is één van de vele manieren om de naamsbekendheid van jouw restaurant te vergroten. Maar je wilt ook dat de mensen die jouw content zien, jouw zaak daadwerkelijk bezoeken, want dit resulteert uiteindelijk in omzet. Ben je op zoek naar andere manieren om je omzet te vergroten? Onze Eijsink adviseurs staan voor je klaar.

Ook interessant

Anouk
Anouk, adviseur

Anouk helpt je graag
omzet te verhogen