Op de hoogte blijven? Krijg de laatste updates in jouw mailbox.
Terug

Deel

Selfservice als oplossing personeelstekort horeca

Annabelle
Leestijd 3 min

Selfservice is bijna niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Mensen regelen hun ticket voor een dagje uit online, halen medicijnen uit de automaat bij de apotheek en verkiezen de selfservice-checkout in de supermarkt boven in de rij staan bij de kassa. Ook in de horeca heeft zelfservice de afgelopen jaren terrein gewonnen en wordt het meer en meer gezien als een slimme oplossing voor het personeelstekort. Van bestelsites tot bestelzuilen of kiosk, QR-codes tot reserveringssysteem. We zetten diverse opties waarbij gasten bestellen, betalen en reserveren, zónder dat daar een medewerker bij nodig is, op een rij.

Selfservice Oplossing Personeelstekort Horeca Eijsink

Het personeelstekort in de horeca

Het personeelstekort; de horeca heeft er al jaren last van, en naar verwachting zal die personeelskrapte de komende jaren aanhouden. Dat komt onder meer door de vergrijzing en de afname van het aantal jongeren dat beschikbaar is voor de horeca stelt Koninklijke Horeca Nederland in 2024. Steeds vaker kiezen horecaondernemers daarom voor selfservice oplossingen om efficiëntie en snelheid te borgen, terwijl ze hun beschikbare medewerkers op een andere manier in kunnen zetten. “Want technologie is prima in staat om de wensen van jouw gast te verwerken, maar voor een warm onthaal, het bereiden van de heerlijkste gerechten en vele andere zaken is 'the human touch' natuurlijk nog altijd onmisbaar. Selfservice maakt dat jij je mensen in kunt zetten op plekken waar zij het grootste verschil maken”, stelt Onno van der Schoot, automatiseringsspecialist bij Eijsink.

QR-bestellen en betalen

Met unieke QR-codes hebben gasten alleen een smartphone nodig om jouw menu te bekijken, hun bestelling door te geven en de rekening te betalen. QR-codes kunnen daardoor een deel van de taken van het bedienend personeel overnemen. Bovendien zijn ze altijd paraat op preciés dat moment dat jouw gast dat het liefste wil. Daardoor is in de horeca QR-bestellen een perfecte oplossing voor het personeelstekort. Wat QR-codes niet kunnen? Jouw gasten met een glimlach verwelkomen, de gerechten aan tafel uitserveren en netjes afruimen. Zet je medewerkers dáár dus op in om zowel een snelle als een gastvrij service te verlenen.


Bestelzuilen of kiosken

In de supermarkt kun je er niet meer omheen, maar ook in horecazaken maken de selfservice bestelzuilen hun entree. Diverse fastservice-concepten, broodjeszaken, kantines en bedrijfsrestaurants; je komt de selfservice kiosk op steeds meer plaatsen tegen. Slim, want als de bezoeker zélf bestelt, scheelt dat jou in het personeel dat je moet inplannen, terwijl wachttijden en rijen bij de kassa sterk verminderen.

Bestelsites

Met een bestelsite kunnen jouw gasten vanaf iedere locatie op hun gemak je menu bekijken, bestellen en betalen, via bijvoorbeeld iDeal. Kies je voor een geïntegreerde oplossing, zoals het booq platform, dan komt iedere bestelling direct op je bonnenschermen in de bar en/of keuken of uit de bonnenprinter. Zo is iedere order op het afgesproken moment klaar voor bezorgen of afhaal. De verschuiving van telefonische naar online bestellingen helpt om je planning rond te krijgen. Het maakt dat de medewerker die eerder de telefoon opnam, nu andere taken kan vervullen. Bijkomend voordeel van een geïntegreerd systeem: betalingen via al je kanalen, zoals de bestel website, komen op de juiste wijze in de backoffice van je kassa. Kies je daarnaast voor een koppeling met je financiële pakket, dan scheelt je dat ook veel tijd aan het bijhouden van je boekhouding.


Reserveringssystemen

“Goedenavond, heeft u komende zaterdag om 18:00 uur nog een tafel voor 4 personen?” Met een online reserveringsmodule voorkom je vele telefoontjes omdat mensen zélf hun plekje reserveren. Dat scheelt tijd en heeft dus invloed op de personele inzet. Daarnaast is een digitaal overzicht van alle reserveringen veel overzichtelijker dan een analoog reserveringsboek waarin alles handmatig wordt genoteerd. Ook dit zal de druk op je personeel verlichten.

Hand in hand

We vroegen Onno of toename en groeiende acceptatie van selfservice in de horeca dan betekent dat we over 5 jaar geen bedienend personeel meer zien? “Nee, dat verwacht ik niet. Het zijn de mensen die het verschil blijven maken in de horeca. Echter, selfservice oplossingen creëren rust en ruimte voor gastheren en gastvrouwen om juist weer contact te maken met gasten”.

QR-bestellen
Bestelsite
Bestelzuil en zelfscan
Reserveringssysteem
onno
Onno, adviseur

Onno helpt je graag bij de toepassing
van selfservice in jouw zaak.