Roadmap #1: CTO Hans over (auto)magische data-uitwisseling

27 oktober 2020

Wat is multi-channel automatisering, en waarom is het zo waardevol? CTO Hans Gringhuis trapt af in deel 1 van de splinternieuwe Roadmap-interviews, waarin collega’s vertellen over de kracht, visie en ontwikkeling van ons totaalplatform booq.

 

Jarenlang ben ik werkzaam geweest als software architect, later als CTO, waarbij ik me vooral richt op het realiseren van zogeheten ‘exponentiële groeistrategieën’. Dan kijk ik niet alleen naar de software of de data, maar vooral ook naar het menselijke aspect. Multichannel automatisering én de juiste beleving dus – dat komt mooi samen in ons totaalplatform booq!

Juni 2019 begon ik bij Eijsink – het lijkt al zoveel langer geleden. Die tijd dat je elkaar nog veilig de hand kon schudden en het weekend begon met vrienden in je favoriete kroeg. 2020 is een jaar vol tegenslagen, wereldwijd, maar óók een jaar vol nieuwe initiatieven en creativiteit. Van nieuwe groeistrategieën. De ontwikkeling van ons platform booq komt daardoor in een stroomversnelling.

booq is júist ontwikkeld omdat we met automatisering een significante bijdrage willen leveren aan het succes van onze klanten. Misschien is dat een cliché, maar dat maakt het niet minder waar. We noemen het vaak onze ‘B’s’: boeken, bestellen, bereiden, bedienen, bemensen, betalen, binden, beheren. booq stroomlijnt zulke processen op de fysieke én digitale werkvloer. Met één slimme oplossing. Want gewoon even een kassa neerzetten is voor de meeste zaken niet meer genoeg. Tijden en verwachtingen veranderen: gasten navigeren online en zoeken, nét als je medewerkers, naar de juiste beleving en service. Multi-channel automatisering maakt dat eenvoudiger. Maar wat betekent dat?

Multichannel: alles met een reden

Dat betekent vooral dat álles dat je in booq vindt, met een reden zo ontwikkeld is. Waarom het aantal beschikbare kassakolommen verandert per soort device (overzicht en gebruiksvriendelijkheid). Waarom QR-bestellen een dark-mode heeft (voor gebruik in theaters en bioscopen). En waarom je in de Kitchen Manager met een VIP pop-up een nieuwe bestelling ‘voor kan laten kruipen’ (zodat de nabestelde portie friet gewoon tijdens het nuttigen van het hoofdgerecht arriveert). Van belangrijke functionaliteiten die iedereen gebruikt, zoals het splitsen van een rekening, tot een klein uitvouwmenu in de backoffice: alles telt. Het booq-platform is daarbij zo ontwikkeld dat een deel van haar processen lokaal afgehandeld wordt – bijvoorbeeld op het scherm van een afhaalpunt, op de kassa van een restaurant of een touchscreen met bonnen in de keuken – en een deel van de processen centraal in de cloud wordt geregeld.

De lokale processen geven je de vrijheid om zelf te kiezen voor je ideale bestelmethode en besturingssysteem: een Android-smartphone, een industriële handheld, een vaste Windows-POS of Ipad kassa. En de cloud-processen zorgen ervoor dat alle dataverwerking en -opslag veilig en centraal gebeurt. Hierbij maken we maximaal gebruik van de voordelen die door de cloud geboden worden: schaalbaarheid (nodig voor een goede performance), beveiliging door gebruik van de laatste stand van de techniek plus relevante standaarden, en real-time integratie. En, niet onbelangrijk, we hebben natuurlijk toegang tot relevante innovaties op het gebied van machinelearning en interactiemogelijkheden. Zelfrijdende auto’s, de spamfilters van je e-mail, slimme chatbots: ze maken allemaal gebruik van algoritmen die vaste patronen leren voorspellen en soms zelfs echte kunstmatige intelligentie inzetten. Ontzettend waardevolle technieken, die wij bijvoorbeeld toe kunnen passen bij upsell en cross sell features. Zo krijgen je gasten nóg betere aanbevelingen, en jij als ondernemer meer omzet.

Duiken in het hoofd van de eindgebruiker

Zolang de branche zich blijft ontwikkelen, blijven wij booq doorontwikkelen. Daarbij spelen twee dingen een belangrijke rol. Allereerst willen we steeds meer (bedrijfs)processen kunnen ondersteunen voor een maximale operationele efficiëntie: ofwel, een zo goed mogelijk geoliede machine tegen zo laag mogelijke kosten. Want als je processen automatiseert, moet je dat tenslotte wel wat opleveren. Daarnaast vinden we dat die operationele efficiëntie gepaard moet gaan met een maximale gebruiksvriendelijkheid voor het personeel én een optimale beleving voor de gast. Rust en overzicht. Gemak.

Die focus op gebruiksvriendelijkheid, het stuk beleving dat we zo belangrijk vinden, dat is het speelveld van onze zogeheten User Experience en User Interface designers. Zij duiken in het hoofd van de eindgebruiker – jouw medewerker of gast. Wat verwachten zij van de software, hoe zouden zij dit gebruiken, wat vinden ze prettig, waar ergeren ze zich aan? En staan knoppen of informatie wel op de plek waar de gebruiker deze verwacht? Niets is zo irritant als drie keer het verkeerde menu doorlopen voordat je bent waar je wilt zijn. Kortom: voordat we een nieuwe functie programmeren, kijken we heel goed naar functionaliteit en structuur. Een apart team van UX-designers is fulltime bezig met het op deze manier verbeteren van booq.

Automagische data-uitwisseling

Terug naar multichannel, want voor een goede integratie en ondersteuning van alle bedrijfsprocessen moet het beheer van stamgegevens en de configuratie van de oplossing zoveel mogelijk centraal gedaan worden. Voorbeelden hiervan zijn dat het beheer van je assortiment, prijzen, promoties en menu’s op één plek in booq te vinden is en vervolgens ‘automagisch’ op alle relevante plekken beschikbaar is. Ofwel, pas je een prijs aan, dan wordt deze automatisch doorgevoerd voor zowel de webshop als de bestelzuil.Hoe sneller dat soort data uitgewisseld wordt tussen de betrokken softwareprocessen, hoe beter.

Een voorbeeld hiervan is dat als er een gast in de zaak een QR-bestelling doet: de klant bestelt via zijn of haar smartphone op de bestelwebsite, waarna deze bestelling ook moet worden geregistreerd in de kassa. Deze wordt vervolgens gestuurd naar de keuken of bar, moet worden bereid en wordt dan uitgeserveerd bij de gast of opgehaald bij een afhaalpunt. (Of misschien wel thuisbezorgd.) Zoiets vereist een naadloze integratie van de QR-bestelsite, het POS-systeem en bar-/keukenmanagement. De bestelinformatie én de status van het proces (is de pizza bijvoorbeeld al klaar om afgehaald te worden?) moet beschikbaar zijn en blijven voor verschillende deelprocessen.

Dát is de kracht van booq: multi-channel-toepassingen én voordelen onder één digitaal dak. Nooit meer moeilijk doen met lastige programma’s die niet met elkaar willen praten of moeten inloggen in een rits verschillende apps. Ons team van ontwikkelaars zorgt ervoor dat booq elke dag nóg sneller nóg meer data om kan zetten naar informatie. Informatie waar je meteen op kunt sturen, maar ook steeds meer informatie waarmee je toekomstige resultaten kunt voorspellen. Eén booq dus, voor al je processen.

Misschien wil je door met deel 2 van onze Roadmap-interviews? Hierin vertelt COO en Product Manager booq Björn Nijhuis waarom klanten eigenlijk geen kassa zoeken, maar het vooral draait om connectiviteit.