Roadmap #4: het fundament van de inrichting van je huis

19 januari 2021

Samen ondersteunen de booq Bricks je klantreis van A tot Z, dus hoe meer Bricks je verbindt, hoe meer voordelen je opbouwt. Dat vertelde Commercieel directeur René Eijsink ons in de vorige roadmapsessie. In dit vierde deel kijken we met UX/UI-designer Bob Graat naar de softwareontwikkeling van booq, waarbij de gebruikerservaring centraal staat. Maar hoe regel én bewaak je dat gebruiksgemak?

Als je een huis laat bouwen, heb je een architect nodig. Maar voor het praktisch gebruik en het aangenaam wonen – dat bepaalt tenslotte voor een groot deel het woonplezier —is de inrichting van groot belang. Dit is het terrein van de binnenhuisarchitect: iemand die met jou als bewoner in gesprek gaat, rekening houdt met je wensen en nadenkt over de praktische invulling. Zo belandt er geen zwevende kookeiland in een looppad en geen wc in je keuken – daar krijg je later spijt van. Dat is wat ik doe met booq: ik zorg ervoor dat booq prettig en gemakkelijk in gebruik blijft, en dat alle belangrijke features op de juiste plek zitten. Zoals Björn in het tweede deel van deze reeks al schreef: alles binnen booq is met een reden zo ontwikkeld. Maar hoe pak je dat dan aan?

De termen UX en UI zijn in de volksmond nog niet echt ingeburgerd, maar binnen softwareontwikkeling gelukkig inmiddels gemeengoed. UI, de ‘user interface’, is wat je ziet: de indeling, de kleuren, het uiterlijk. Terugkomende op mijn vorige anekdote is het de verf op de muren en de stijl van de meubels in je huis, maar daarmee doe ik het vakgebied tekort. UI is hét middel waarmee je de informatie die je wilt overbrengen op een aantrekkelijke, toegankelijke manier presenteert. UX, de ‘user experience’, is de basis áchter UI. Het is de architectuur achter de websites en de apps die je gebruikt, de reden waarom het menu zo is ingedeeld als het is en waarom bepaalde knoppen op een bepaalde plek staan. UX is het fundament van het huis, de reden waarom het is gebouwd zoals het er nu staat. Alles draait hierbij om de gebruikerservaring en het testen hiervan.

In de praktijk kunnen goede UX en UI eigenlijk niet zonder elkaar. Een prachtige website is niets zonder een logisch menu en goed vindbare content. Een app waarin alle features zitten die je nodig hebt maar die er totaal ongepolijst en matig toegankelijk uitziet, ga je ook niet blijven gebruiken. En dat brengt me terug bij booq. Omdat booq als totaalplatform zoveel kán, bevat het ook ontzettend veel features. Hoe meer features, hoe complexer de structuur van je software. Hoe complexer je software, hoe minder intuïtief deze vaak werkt. En hoe minder intuïtief je software werkt, hoe groter de valkuil wordt om een nieuwe feature maar gewoon tussen te proppen  zonder te denken aan het grotere geheel, of de aan de toekomst. Dit proces is precies mijn speelveld: van complexiteit in functie naar intuïtief en toegankelijk in gebruik.

Testen is tijd besparen

Daarom sturen twee processen de optimalisatie van booq. Allereerst werken we (samen met collega’s en stakeholders) bij elke nieuwe feature eerst álle mogelijke gebruiksscenario’s uit, halen we feedback op uit de praktijk en testen we met gebruikers wat bijvoorbeeld de beste oplossing voor die feature binnen de software is. Door zulke haken en ogen vóórafgaand aan ontwikkeling al zo volledig mogelijk uit te zoeken, voorkom je dat er achteraf iets aangepast moet worden omdat de feature niet helemaal werkt zoals de klant had verwacht. Dit bespaart dus tijd én zo komt er meteen een goed doordacht en getest eindproduct op de markt, wat jou als ondernemer ten goede komt. Het efficiënt ondersteunen van jouw bedrijfsvoering, daar ontwikkelen we booq tenslotte voor.

Een voorbeeld van het bovenstaande is waarom de kassabon en het numerieke toetsenbord bij booq POS aan de linkerkant van het scherm zitten. De meeste mensen zijn namelijk rechtshandig en houden hierdoor tijdens het intypen altijd probleemloos overzicht over de bon. Ook hoorden we uit de praktijk dat het voor (nieuwe) gebruikers niet altijd duidelijk is wat aanpassingen in de backoffice voor een gevolgen hebben in de frontoffice. Daarom onderzoeken we hoe we de interface zo kunnen aanpassen dat dit in één oogopslag duidelijk wordt, hierbij testen we die nieuwe ontwerpen om zeker van onze zaak te zijn. Zodra deze naadloos aansluit binnen de booq UX en future-proof geïmplementeerd is, ontvangt de gebruiker het automatisch bij een volgende booq-update.

80/20 regel

Onze tweede prioriteit is om bij de ontwikkeling van booq, voorbij de losse Bricks, te kijken naar het gehele platform. Het is niet alleen belangrijk dat bijvoorbeeld binnen booq POS of binnen de Bar/Kitchen Manager alles prettig en logisch werkt, maar ook dat je bij gebruik van de verschillende Bricks als het ware de ‘booq stijl’ herkent en hierdoor altijd eenvoudig je weg kunt vinden. Dat betekent één lijn in menustructuren, plaatsing van de belangrijkste features, hoe je kunt navigeren met tikken, swipen… Ons doel is ervoor te zorgen dat booq als totaalplatform ook één totaalbeleving biedt, om het gebruiksgemak voor jou, je team én je gasten (bijvoorbeeld bij booq QR-bestellen en Bestelsites) te vergroten.

Daarbij is het vooral een kwestie van de juiste keuzes blijven maken. Veelal gebruikt ongeveer 80% van de gebruikers maar 20% van alle features! Die ‘key features’ zijn dus erg belangrijk – voor zowel de snackbar om de hoek tot de Efteling. Als we díe features eenvoudig, goed vindbaar en prettig in het gebruik maken, wordt booq voor veel ondernemers nóg beter. Tegelijkertijd zorgen we er natuurlijk voor dat de overige features ook prettig werken voor onze gebruikers met uitgebreidere behoeften. Daarom zijn we ook erg blij met alle feedback die we vanuit de praktijk ontvangen.

Dankzij de input van ondernemers door heel Nederland (en daarbuiten) is booq inmiddels een totaaloplossing die zowel de lunchroom op de hoek als het strandpaviljoen langs de boulevard ondersteunt met het stroomlijnen van flexibele processen. Met het vrijmaken van tijd voor je team, het zorgen voor extra gastvrijheid, en met het verhogen van het rendement. Het fundament van booq staat inmiddels als dat huis waarmee dit stuk begon.

Loop vooral een keer binnen, we laten je graag meer zien.

Misschien wil je de andere delen van onze Roadmap-interviews ook lezen?
Deel 1: ‘automagische’ datauitwisseling | CTO Hans Gringhuis
Deel 2: je zoekt geen kassa maar connectiviteit | COO en Product manager Björn Nijhuis
Deel 3: de booq Bricks | Commercieel directeur René Eijsink
Deel 5: van operatie naar informatie | CTO Hans Gringhuis en COO en Product manager Björn Nijhuis
Deel 6: ‘Je moet altijd bier kunnen verkopen’ | Manager Softwareontwikkeling Jan-Dirk Bel