Winterterras: 5 tips voor méér omzet in 2020!

15 september 2020

De zomer van 2020 bracht eindelijk meer ruimte voor de Nederlandse horeca– maar het blijft een heel moeilijk jaar. Reden dus om níet bang te zijn voor de naderende winter, maar deze ten volle te omarmen. Hoezo geen zon en warmte? Glühwein, bitterballen, stoofpotjes... Op jouw winterterras is het altijd aangenaam vertoeven. Afhankelijk van je zaak kun je zo zelfs tientallen procenten meer omzet draaien dan zonder winterterras! Haal dus méér uit dit jaar door je terrasseizoen te verlengen: hoe kun je minimaal investeren in ruil voor maximale extra omzet? Met deze 5 tips van terrascoach Patrick Strik maak je het verschil!

1. Begin bij je gemeente

“De regels voor een winterterras verschillen enorm van gemeente tot gemeente. Wat in de ene gemeente heel normaal is, is elders streng verboden. Op tijd informeren scheelt je daarom veel tijd en moeite. Twijfelt de gemeente over het leveren van de nodige vergunningen? Zorg dan dat je je argumenten op een rij hebt: jouw winterterras levert de gemeente namelijk ook een hoop op. Je draagt bij aan de reuring op straat, de aantrekkingskracht van je zaak zorgt voor betere sociale controle, je maakt de stad extra aantrekkelijk in de winter voor inwoners én toeristen, plus je zorgt voor extra omzet voor ondernemers – omzet die de branche zeker nu goed kan gebruiken. Vrees je vooraf al tegenargumenten als overlast en energieverspilling, werk dan vast uit hoe je die kunt weerleggen. Welke maatregelen neem je om eventuele negatieve aspecten zo goed mogelijk tegen te gaan?

 

Belangrijke regels om goed door te nemen zijn onder andere die over bouwvergunningsplicht. Hoe meer je je terras afsluit met schuttingen en schermen, hoe groter de kans dat de gemeente het hierdoor als een afgesloten bouwwerk ziet en je dus een extra vergunning nodig hebt. Ook een tentconstructie die je bijvoorbeeld dicht kunt ritsen kan bouwvergunningsplichtig zijn. En dan mag je er bijvoorbeeld ook niet meer roken. Ventilatie is hierbij trouwens ook heel belangrijk, zeker met het oog op de coronamaatregelen. Dus scherm je je terras grotendeels af, zorg dan dat de ventilatie wel op peil blijft. Ook handig om rekening mee te houden: vraagt je gemeente niet om een gespecificeerde tekening van je terras maar enkel om de contouren? Stuur ze dan niet je uitgewerkte terrasindeling. Zo houd je de ruimte om je terras later anders in te delen indien nodig, en voorkom je dat je op dat moment een nieuwe terrasvergunning moet aanvragen. (Want dan kunnen omwonenden opnieuw een bezwaarprocedure beginnen.)”

2. Steek extra tijd in sfeer en beleving

“Fijne open deur: natúúrlijk steek je tijd in sfeer en beleving. Maar in de winter is dat niet altijd genoeg. Om je winterterras onderscheidend te maken, heb je vaak meer ‘stopkracht’ nodig dan in de zomer. In de zomer is alles al extra aantrekkelijk door het uitnodigende zonnetje, ijskoude cocktails en de vrolijke vakantievierders op je terras. In de winter vinden we Nederland vooral donker, nat en koud – dat is in de basis niet heel aanlokkelijk. Wat dan wel?

Kaarsen en fakkels hebben een enorme aantrekkingskracht, net als bijvoorbeeld een goed afgeschermde (sier)haard. Écht vuur doet het altijd beter dan de ‘nepkaarsen’ op batterijen, maar het moet wel bij je zaak passen en veilig blijven natuurlijk. Brandveiligheid is sowieso een groot goed op je winterterras, want veel winterdecoratie (dennenbomen, sierkransen) is vaak behoorlijk licht ontvlambaar. Laat zulke decoratie daarom altijd impregneren. Ga je aan de slag met de hele aankleding, kies dan een overtuigend thema. Dat kan iets basics zijn als groen, hout of kerst, maar ook bijvoorbeeld Scandinavië, wintersport of Lapland. Hoe beter alles aansluit bij elkaar én je menu, hoe mooier de totaalbeleving voor de gast. En hoe mooier ze er over kunnen vertellen bij hun vrienden!”

3. Zet winterse hardlopers op je kaart

“Huisgemaakt appelgebak bij de koffie doet het eigenlijk altijd goed, maar met een warme chocomel erbij is het pas echt winters. En een lekkere cappuccino op een koude dag is fijn, maar duurt langer om te maken én kost je meer dan een glas glühwein. De gasten die op je winterras afkomen, laten zich graag verleiden door winterse lekkernijen, speel hier met je kaart en hardlopers dus slim op in. Maak er een daghap van of een speciale aanbieding en zet zulke gerechten in het zicht. Stampotjes, bitterballen (bijvoorbeeld gemaakt met een winters speciaalbier), huisgemaakt brood met worst, flammkuchen, stevige erwtensoep, kaasfondue – allemaal favorieten als de temperatuur daalt, terwijl jouw warm aangeklede terras lonkt!  

Je kunt er natuurlijk ook speciale thema-avonden of events aan koppelen. Een culinaire reis door een winters Duitsland, een Scandinavische avond, een kerstmarkt... Niet alleen iets voor in het weekend, maar ook voor avonden die anders juist wat (te) rustig zijn. Vooraf flink aandacht geven op je website en op je social media, dan trek je zeker enthousiast publiek.”

4. Regel meer tijd én omzet met QR-bestellen

“In de zomer is menig terras goed voorbereid op drukke dagen en is er meer bediening beschikbaar. In de winter is het echter moeilijker om aan voldoende ervaren medewerkers te komen dan in de zomer. Toch hoeft het geen probleem te zijn als je terras volloopt en je team kan de toestroom moeilijk aan – verdiep je eens in QR-bestellen!

QR-bestellen is altijd beschikbaar, nooit ziek of op vakantie. Het maakt niet meer uit of het juist erg druk is of dat je misschien met tijdelijke onderbezetting zit: gasten kunnen altijd dírect bestellen wanneer ze dit willen. Zomer of winter maakt geen verschil! Het is erg laagdrempelig: gasten hebben geen app nodig, hoeven niet naar een website te navigeren of ergens op in te loggen. Ze scannen gewoon de QR-code op tafel, komen automatisch op de bestelwebsite, kiezen hun bestelling, betalen en klaar – daarna wordt deze uitgeserveerd of mogen ze de bestelling bij een afhaalbalie ophalen.

De flexibiliteit van een QR-oplossing voegt extra service toe, zelfs op plekken waar voorheen personele bezetting ingewikkeld was. Je winterterras dus, bijvoorbeeld. De praktijk laat zien dat gasten graag via QR-bestellen – diverse van onze klanten zien al ruim 30% van de bestellingen via QR binnenkomen – en vaak ook sneller meer bestellen. Tóch dat stukje appeltaart bij de koffie of die bittergarnituur bij een biertje. Dat komt omdat je via de (meertalig beschikbare) bestelwebsite hele slimme cross- en upsellingsfuncties toe kunt voegen. Waar een medewerker dat in de drukte kan vergeten, doet je bestelwebsite dit niet. En dat kan je veel omzet schelen! We horen enkel positieve reacties van ondernemers. booq QR-bestellen zorgt bij hen voor meer tijd én meer omzet – gemiddeld zelfs zo’n 15-20%!”

5. Automatiseer looproutes voor optimaal uitserveren

“Als je mij vraagt waar de meeste winst te behalen valt, is dat eigenlijk altijd in de procesoptimalisatie tussen gast, bediening en keuken. QR-bestellen speelt hier al een belangrijke rol in omdat dit de bediening kan ontlasten, maar je kunt verder gaan voor extra effect. Zorg je bijvoorbeeld dat bestellingen (ongeacht of deze via handheld of QR zijn opgenomen) direct digitaal bij de juiste afdeling terecht komen, dan behaal je nog meer tijdwinst.

Bestellingen komen dan automatisch op het touchscherm van de bijbehorende afdeling in de keuken of bar. In de keuken is dan dankzij visuele elementen zoals kleuren en iconen altijd inzichtelijk waar elke partie mee bezig is. Bestelt tafel 16 bijvoorbeeld het stoofpotje en de flammkuchen met zalm, dan verschijnt het stoofpotje op het scherm bij de vleespartie en de flammkuchen bij de vispartie. Begint de vleespartie met de bereiding, dan ziet de vispartie dit op hun scherm. Zo kunnen beiden hun timing perfect afstemmen en zijn de gerechten gelijktijdig klaar.

Dan de bar – daar draait het in de winter toch anders dan in de zomer. Warme dranken zijn minder vergeeflijk dan een glas fris. Koffie, warme chocolademerk, glühwein: die moeten wel op de juiste temperatuur worden uitgeserveerd. Buiten is het al koud genoeg! Daarom kun je ervoor kiezen om je drankbestellingen realtime binnen te laten komen op een touchscherm in de bar, waar ze dan automatisch in de meest handige volgorde op de bon komen. Koude dranken samen bovenaan, warme dranken samen onderaan. Zo kunnen deze als laatste worden ingeschonken en komen ze met de optimale kwaliteit aan tafel. Mede omdat je ook kleurcodes per wijk kunt toepassen op de digitale bonnen. Je barmedewerker ziet dan op het scherm welke bestellingen bij elkaar in de buurt liggen, waarna deze eenvoudig samengevoegd kunnen worden. Zo lopen runners geen meter meer te veel, komt alles zo snel mogelijk aan tafel en zijn je gasten extra tevreden over hun bestelling.”

Bonustip: doe maar niet gewoon, want dat is niet goed genoeg

“Ik kan er wel omheen draaien, maar 2020 is gewoon een rotjaar. Dat weten we allemaal. Maar dat betekent niet dat we er niet alsnog het beste van kunnen maken. Ondernemen is niet alleen kansen zien maar vooral ook creëren: niet te veel willen vasthouden aan ‘zoals vanouds’, maar blijven sturen op de toekomst en de wensen van de gast. Ondernemen is blijven optimaliseren, innoveren! En nu na de zomer de winter omarmen voor de kansen die ze biedt, want die zijn legio. Verbeter je processen, automatiseer waar mogelijk en blijf zichtbaar. Wees creatief. Uitzoeken waar joúw kansen liggen en welke minimale investering maximale extra omzet oplevert? Daarbij helpt team Eijsink je graag.”

Ook méér winst in de winter? Neem vrijblijvend contact op: bel, mail of kom langs in een van onze showrooms!