Op de hoogte blijven? Krijg de laatste updates in jouw mailbox.

Terug

Deel

"De behoefte aan digitalisering groeit"

Annabelle
Leestijd 2 min

Digitalisering in de horeca is al tijden een hot item en natuurlijk de core business van Eijsink. We spraken onze Commercieel Adjunct Directeur, Joost Snellink, over wat hij ziet gebeuren in de markt.

Header blog de behoefte aan digitalisering groeit

“Het personeelstekort, de hoge inflatie en inkoopprijzen, energiekosten, corona-naweeën en andere onzekerheden; veel horecaondernemers kampen met flinke uitdagingen. En eerlijk is eerlijk: veel van die zaken kunnen wij als organisatie helaas niet oplossen. Maar wat we wél heel goed kunnen is ondernemers helpen om efficiënter te gaan werken. En daardoor kan men kosten besparen, een deel van het personeelstekort ondervangen en de omzet verhogen. Digitalisering is daarbij key.

Digitalisering betekent niet dat je personeel moet vervangen, maar op een slimme manier ondersteunt

Mens en technologie = win-win

“Digitalisering is geen eng woord meer. Mensen begrijpen steeds beter dat het niet betekent dat je personeel moet vervangen door onpersoonlijke technologie. Digitalisering betekent dat je technologie gebruikt om je medewerkers op een slimme manier te ondersteunen, zodat zij prettiger en slimmer kunnen werken en op die manier het verschil maken. En de behoefte daaraan groeit!

Een mooi voorbeeld van digitalisering is QR-bestellen. Waar mensen eerder nog dachten dat bestellen via een QR-code ten koste ging van de gastvrijheid, wordt het nu juist gezien als een prettige aanvulling op de service. Want dit stukje technologie maakt niet dat persoonlijke aandacht verdwijnt. Veel van onze klanten vertellen tijdens het placeren iets over de kaart, nemen de eerste bestelling op en lichten ook de mogelijkheid om vervolgrondes via de QR-code te bestellen toe. Op die manier is er altijd sprake van een warm ontvangst en laat je de gasten zelf de keuze hoe ze hun bestelling willen doorgeven. Uit de cijfers van ondernemers blijkt dat QR-codes veelvuldig gebruikt worden en daardoor de gemiddelde omzet met zo’n 20 tot 25% stijgt. Mensen bestellen een extra rondje en tóch die borrelplank die er zo heerlijk uitziet.


Minder handelingen, hogere efficiency

Uiteraard neemt een dergelijke vorm van digitalisering ook druk van de ketel wat betreft personeelskrapte en werkdruk. Zo spraken we onlangs nog een ondernemer die aangaf dat het aantal handelingen per klant is teruggebracht van 9 tot 3, sinds de overstap op booq POS met handhelds en bestellen en betalen via QR-codes. En dat scheelt serieus tijd! Over een gehele avond betekent het, dat hij 1,5 medewerker minder nodig heeft om hetzelfde aantal bestellingen te verwerken. En de gasten, die zijn nog steeds erg tevreden over de service en aandacht. Dat is ook altijd ons streven; dat digitalisering voordeel oplevert voor 1: gasten (betere service en gastbeleving), 2: medewerkers (betere werkomstandigheden) en 3: de eigenaar (beter rendement, kostenbesparing, omzetverhoging en ondervangen deel personeelstekort).


De interesse in digitalisering groeit

We zien het in onze cijfers en merkten ook op de Horecava dat steeds meer ondernemers, groot en klein, geïnteresseerd zijn in digitalisering. In de vorm van bovengenoemde oplossingen, maar bijvoorbeeld ook in de vorm van koppelingen met het boekhoudpakket. Of BI-tooling waarmee ze gericht kunnen sturen op betere resultaten. Op welke producten zitten de mooiste marges? Kun je gerichter inkopen en je waste verminderen? Iedere euro telt.”

Ook interessant

Wij helpen je graag
je zaak toekomstbestendig te maken

Facebook
Op werkdagen bereikbaar van 09:00 - 17:00 uur
Telefoon
Bel ons via
0880 55 66 77
mail
Mail ons via
info@eijsink.nl