Op de hoogte blijven? Krijg de laatste updates in jouw mailbox.
Terug

Deel

5 tips voor slimme cross- en upselling

Annabelle
Leestijd 3 min

Hoe vergroot je in de horeca de omzet per tafel? Met slimme cross- en upselling. Bij veel horecamedewerkers speelt de angst om opdringerig over te komen. En dat is zonde, want cross- en upselling kan je veel opleveren. Bereken eens wat al die extra broodmandjes voorafgaand aan het diner of de verse appeltaart bij de koffie opgeteld op jaarbasis aan extra omzet opleveren! En ja, je kunt zelfs een betere gastbeleving creëren door méér te verkopen. Wij geven 5 tips.

5 tips voor slimme cross en upselling eijsink blog

1. Trainen, trainen, trainen

Het goede nieuws: hoe vaker je medewerkers aan cross- en upselling doen, hoe makkelijker het wordt! Kennis en training zijn daarom de toverwoorden.

A. Kennis

Succes om passende aanbevelingen te doen valt of staat met proactiviteit én een vriendelijke glimlach. En om die aantrekkelijke suggesties te kunnen doen moeten medewerkers goed weten wát er op de kaart staat. Maak van upselling een spel en zorg dat je medewerkers de spelregels kennen. Waarmee maak je gasten blij op welk moment van de dag? Gasten die ’s ochtend koffie komen drinken, verleid je wellicht met een heerlijk gebakje. En wanneer gasten aanschuiven voor het diner kun je vragen ‘Wilt u misschien starten met een aperitief, of een broodmandje met tapenade?’ Laat je medewerkers ook vragen of gasten extra bijgerechten zoals friet of aardappeltjes lusten.

Dit is voor jou als ervaren horecatijger wellicht gesneden koek, maar is het voor iedere medewerker wel even vanzelfsprekend? Bespreek in teamverband de kaart. Idealiter laat je medewerkers bijvoorbeeld ook verschillende biersoorten en wijnen proeven. Daag je personeel uit om zoveel mogelijk wijn-spijs combinaties te verkopen en koppel hier een beloning aan. Zo versterk je de motivatie van bijverkoop en het teamgevoel.

B. Training

Ook het moment van vragen en de formulering zijn belangrijk. Train je medewerkers om alert te zijn. Een (bijna) leeg glas is het uitgelezen moment om je gast vriendelijk te vragen of hij nog een wijntje, cola of ander drankje wil. Een vraag waarbij je meerdere keuzeopties biedt, is slimmer dan een open formulering zoals ‘wilt u nog wat drinken?’. Verschillende smakelijke opties stimuleren het maken van een keuze, terwijl mensen op de gesloten formulering gemakkelijker nee zullen zeggen.

2. Slimme handhelds

Wij denken dat basiskennis over de artikelen uit je assortiment voor iedere medewerker van meerwaarde is, maar we leven ook in een tijd waarin niet meer alles uit het hoofd hoeft. Het juiste kassasysteem ondersteunt je personeel in snelheid en service. Een mobiele handheld waarmee je medewerkers bestellingen opnemen bespaart tijd en kan cross- en upselling stimuleren. De hardlopers of grootste margemakers kunnen vooraan worden geplaatst, zodat jouw medewerkers die als eerste suggesties kunnen opnoemen. Door het instellen van pop-ups met complementaire producten, zoals een heerlijke muffin of een champignonsaus kun je bijverkoop stimuleren. En bestelt een gast een vis hoofdgerecht? Dan kan de medewerker zien welke wijn daar goed bij past. Zo doen je medewerkers altijd passende aanbevelingen.

3. Tactische menukaart

Pas je menukaart aan op basis van beschikbare data. In de backoffice van je kassasysteem zie je welke drankjes en gerechten goed en minder goed verkopen in een specifieke periode. Daarnaast kun extra verkopen door gerechten of artikelen visueel te maken in de menukaart. Laat bijvoorbeeld een mooie foto van een kom tomatensoep zien bij een lekker lunchbroodje of een smakelijk glas wijn bij de visspecial. En wat te denken van een onweerstaanbare combi-voordeel? Koffie: € 2,50. Verse appeltaart met slagroom: € 3,50. Koffie met verse appeltaart en slagroom: € 5,-!

4. Zien eten, doet eten

Net als retailers hun looppaden en schappen volledig inrichten op bijverkoop kun je hetzelfde effect toevoegen in je horecazaak. Maak gebruik van samples en presenteer een niet te missen dessert van de maand of tijdelijke koffiespecial. Ga rond met die nieuwe borrelhap of laat ze een nieuw drankje proeven. Zien eten, doet eten.

5. Bied selfservice oplossingen aan

Selfservice oplossingen zoals een bestelzuil of QR-bestellen maken dat je gasten niet afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van een medewerker als ze op een drukke en zomerse terrasdag nog wat lekkers willen bestellen. Op ieder moment kan de gast zélf de bestelling doorgeven aan de keuken. Daarnaast geeft een bestelzuil of een QR-bestelsite automatisch upselling suggesties waardoor jij meer verkoopt.

Kassa en handhelds
QR-bestellen
Bestelzuil en zelfscan

Ook interessant

Slimmer werken hoeft
niet moeilijk te zijn

Facebook
Op werkdagen bereikbaar van 09:00 - 17:00 uur
Telefoon
Bel ons via
0880 55 66 77
mail
Mail ons via
info@eijsink.nl