Op de hoogte blijven? Krijg de laatste updates in jouw mailbox.

Terug

Deel

10 horeca trends voor 2023

Marloes
29 nov 2022
Leestijd 4 min

Welke horecatrends kun je als horecaondernemer of restauranteigenaar in 2023 verwachten? Maatschappelijke thema’s als personeelstekort, stijgende kosten en duurzaamheid zijn nu belangrijker dan ooit en zijn ook duidelijk aanwezig in de horeca. Hoe kun je daar zo slim mogelijk op inspelen en zorgen voor de juiste gastbeleving? Van selfservice tot microgroenten en nog veel meer. We zetten 10 horeca trends voor je op een rij.

1. Liefde voor de horeca

We zijn ons er meer dan ooit van bewust hoe fijn het is om met vrienden of familie heerlijk te dineren in een restaurant of een drankje te doen in de bar. Het belang van de horeca voor ons sociale leven zal ook in 2023 top of mind zijn. Wanneer we de horeca bezoeken zullen we vaker kiezen voor hoogwaardige kwaliteit eten en unieke sfeerbeleving om samen met dierbaren te genieten van speciale momenten.

2. Selfservice als oplossing voor het personeelstekort

De personeelskrapte is het afgelopen jaar fors toegenomen. Volgens het UWV hebben bedrijven en organisaties in alle sectoren inmiddels last van het personeelstekort en helaas is de verwachting dat dit ook in 2023 aanhoudt. Dit betekent dat de horecasector dus opnieuw creatief moet zijn om de roosters rond te krijgen en gasten te bedienen. Daarom zullen de inzet van selfservice oplossingen, zoals QR-bestellen en betalen via QR-codes, voor restaurants steeds vaker als logische keuze worden gezien.

selfservice-qr-bestellen-horeca-trend

3. Luxe afhaalmenu’s voor thuis

Sinds de pandemie is er een forse stijging in het afhalen en bezorgen van maaltijden. Naarmate we hier steeds meer gebruik van maken, valt het op dat we hogere eisen gaan stellen aan bezorg- en afhaalgerechten. Veel horecaondernemers spelen hier al slim op in door gerechten aan te bieden die je zelf thuis kunt afmaken. Zo genieten de thuisblijvers van goede kwaliteit eten én een leuke avondactiviteit. Selecteer een passende wijn voor bij de gerechten en gasten zullen jouw luxe menu niet snel vergeten.

4. Herbruikbare to go verpakkingen

In hetzelfde straatje van bezorgen en afhalen is er ook een andere trend die zijn opmars maakt. Herbruikbare afhaalverpakkingen zijn voorzichtig geïntroduceerd in horecalandschap, maar worden steeds populairder door de groeiende aandacht voor duurzaamheid en de steeds strengere overheidsmaatregelingen. Er zijn in Nederland al verschillende aanbieders die ondernemers helpen om circulaire take away te implementeren.

5. Klassieke vegan opties

Het hebben van een vegan optie op de menukaart is inmiddels eigenlijk geen trend meer en wordt zelfs als vanzelfsprekend gezien door gasten. Maar we zien wel een trend rondom klassieke vegan opties. Steeds vaker worden traditionele gerechten, zoals een burger, saté of een 12-uurtje in een nieuw, vegan jasje gestoken. Slim en duurzaam!

vegan-gerecht-horeca-trend

6. Microgroenten en -kruiden kweken

Een andere trend die te maken heeft met gezonde voeding en duurzaamheid is het kweken van biologische en lokale ingrediënten, oftewel ‘vertical farming’. Door biologische microgroenten en kruiden te telen in een kas in de keuken van je restaurant, heb je 365 dagen per jaar de meest verse en gezonde producten in huis. Rechtstreeks uit de kas in de pan of op het bord.

7. Meer dan een culinaire beleving

Steeds meer horecazaken proberen door een originele, zintuiglijke ervaring een ultieme gastbeleving te creëren. Stadsbrouwerijen, high-end cocktailbars of jeux des boules bars hebben al enige tijd bewezen succesvol te zijn. Maar wat dacht je van restaurants die gasten de mogelijkheid bieden om in het donker of blind te eten? Of horecazaken die gebruik maken van virtual reality of robotkelners? Hoe ongebruikelijker de ervaring, hoe groter de kans dat je gasten erover zullen praten. De trend rondom unieke horecaconcepten zal in 2023 worden bevestigd.

8. Een kijkje in de keuken

Dat gasten vermaakt willen worden en willen zien wat er achter de schermen gebeurt, begrijpen ze ook in de keuken en achter de bar. Open keukens vormen anno 2023 een nieuwe trend in de horeca. Hét decor om een show te maken van de bereiding van je fusion gerechten of signature cocktails. Bovendien laat je met een open keuken zien hoe je omgaat met hygiëne, welke ingrediënten je gebruikt en hoe je gerechten bereidt. Dit versterkt, wanneer je goed scoort, de vertrouwensband én de goede reputatie van je restaurant.

open-keuken-horeca-trend-2023

9. Tiktok or not?

Waar Instagram eerder het meest effectieve mediaplatform voor restaurants was, is TikTok dat op dit moment. Nederland telt in 2022 3 miljoen TikTok gebruikers waarvan de ruim de helft dagelijks de app gebruikt. Cijfers van Newcom laten zien dat het platform over verschillende leeftijdscategorieën een grote groei doormaakt, met name in de leeftijd tussen 20 en 30 jaar. Neem je gasten mee op rondleidingen door je restaurant, stel je medewerkers voor of laat zien hoe je gerechten bereidt in de keuken. Video’s maken je benaderbaar en menselijker. Dit maakt het makkelijker om nieuwe gasten te benaderen en het gesprek op gang te brengen.

10. Werken, ontspannen en ontmoeten in de mix

Uiteten gaan is niet meer de enige reden om een horecagelegenheid te bezoeken. Ontmoeten, ontspannen en werken komen steeds meer samen in veel horeca zaken en hotels. Deze trend past bij de verschuiving van bestedingen aan eten en drinken die tijdens lockdowns zijn ontstaan. Er wordt structureler minder tijd op kantoor doorgebracht en meer ‘thuis’ gewerkt. De koffiebar of hotellobby is daarom de nieuwe stek voor een overleg of lunch met een collega.

Wij helpen je graag
je zaak toekomstbestendig te maken

Facebook
Op werkdagen bereikbaar van 09:00 - 17:00 uur
Telefoon
Bel ons via
0880 55 66 77
mail
Mail ons via
info@eijsink.nl