Familie Resort Molenwaard | Automatisering onmisbaar voor een onvergetelijk verblijf
Fien en Teun, wie kent ze niet? Op Avonturenboerderij- en Familie Resort Molenwaard ontdekken kinderen samen met deze twee vrolijke boerenkinderen het Hollandse landleven op de boerderij. Het succesvolle concept bezorgt de jongste doelgroep een unieke belevenis. Denise Brocx, Algemeen directeur van Familie Resort Molenwaard, legt uit hoe het slim automatiseren van werkprocessen op de Avonturenboerderij en het Familie Resort bijdraagt aan een onvergetelijk verblijf voor gasten.
Van theatershow naar themapark
Het succes is volgens Denise te wijden aan het feit dat ze dicht bij zichzelf blijven. Er staat een sterk concept rondom Fien en Teun. Deze vrolijke boerenkinderen kregen zo’n tien jaar geleden hun bekendheid door de boekenserie, tv-serie en theatervoorstelling. Om het verhaal rondom het agrarische leven, de polder en de dieren uitgebreider te kunnen vertellen, begonnen ze vijf jaar geleden met de Avonturenboerderij. Hier leren kinderen tijdens een dagje uit vooral door leuke activiteiten te doen, zoals ponyrijden, trekker rijden, bootje varen of een show bezoeken. Twee jaar geleden kwam hier het vakantiepark bij waar het thema ook tot in detail is doorgevoerd. Zo overnacht je als bezoeker in je eigen boerderijtje en ontvang je het Polderpaspoort. Een educatieve, maar vooral speelse manier waarbij Fien en Teun je aan de hand nemen om alles te leren over de omgeving.
Denise: “Een groot deel van het concept bestaat uit de oorsprong, de traditie en het sentiment van het agrarische leven, maar Fien en Teun zijn ook meer dan dat. We hebben een hele jonge doelgroep, kinderen tussen de twee en tien jaar, dus het moet bij ons schoon en veilig zijn, daar doen we geen concessies in. Het huisje waarin je tijdens de vakantie verblijft is schoon en opgeruimd, zodat je direct kunt ontspannen. Ik denk dat zolang je geen concessies doet in wat je belangrijk vindt, je concept als geheel overeind blijft staan en je iets heel moois in handen hebt. Zolang je dat blijft zien, uitstraalt en trots kan blijven, denk ik dat je lang succesvol kan zijn.”
Meer tijd voor persoonlijke interactie
Om het aan ‘de voorkant’ te kunnen waarmaken, investeert de Molenwaard in het goed inrichten van werkprocessen aan ‘de achterkant’. “We hebben een lange relatie met Eijsink. Destijds hadden we voor het theater alleen pinapparaten, nu hebben we op de Avonturenboerderij en het Familie Resort ook verschillende oplossingen van booq geïmplementeerd. Hoe meer we automatiseren, hoe meer tijd er overblijft voor interactie met gasten.”
Intuïtief kassasysteem
In zowel de verschillende horecafaciliteiten als de winkels wordt gebruik gemaakt van het booq POS kassasysteem. Denise: “De kassa app is heel gebruiksvriendelijk en gemakkelijk om mee te werken. Wij hebben een hele diverse personeelsgroep, van jong tot gepensioneerd, dus het is fijn om een kassa te hebben die iedereen begrijpt. Dat geeft vertrouwen aan het team. Ook is de backoffice eenvoudig te beheren. We hebben veel verschillende faciliteiten: restaurants, een Frieterie, een winkel en een boetiek en die hebben allemaal een eigen inrichting. Daarnaast gaan ontwikkelingen bij ons vrij snel. Hebben we bijvoorbeeld een nieuw product, dan is deze gelukkig gemakkelijk aan de backoffice toe te voegen bij de juiste faciliteit.”
Rechte communicatielijnen in de keuken
In de restaurants wordt ook met de digitale bonschermen van booq Bar/Kitchen Manager gewerkt. Zo komen bestellingen die opgenomen worden met handhelds direct binnen op het schermen in de keuken. “Het keukenpersoneel moest er even mee leren werken, maar al snel zorgden de bonschermen voor overzicht en rust in onze keuken. Je krijgt er hele rechte communicatielijnen door, want je hoeft niet alles zes keer te herhalen aan je collega. Hij of zij kan gewoon op het scherm zien wat er moet gebeuren. Dit overzicht zorgt ervoor dat er snel geschakeld kan worden.”
Omslachtige personeelsplanning verleden tijd
Om het personeel optimaal te kunnen inzetten, wordt er voor de verschillende locaties van de Molenwaard gebruik gemaakt van personeelsplanning software van booq. Denise: “Wij werkten voorheen met een erg ingewikkeld pakket. De booq Personeelsplanner was hierdoor echt een verademing. Het inplannen van onze medewerkers en het accorderen gaat nu veel sneller. Ook de medewerkers app vind ik een groot voordeel. Wij werken met zowel vaste als open diensten en met de app kunnen medewerkers zichzelf inplannen of een wijziging maken. Het is fijn voor medewerkers dat ze op deze manier zelf hun voorkeur kunnen aangeven en wij hebben zelf snel, met één klik op de knop, het rooster ingevuld. Win-win!”
Sturen op data
Ook data is een belangrijk onderwerp voor de Molenwaard. Door data te verzamelen en inzichtelijk te maken met tooling zoals booq BI Plus kan de organisatie op tijd bijsturen. Denise: “Inzicht in data is vooral voor de inkoop heel prettig. Door scherp op de inkoop te zitten, zorgen we ervoor dat onze marges goed zijn en goed blijven. Het Familie Resort is natuurlijk nog vrij nieuw, dus het is handig om data te verzamelen over hoe de horeca draait als het park vol zit. Zo kunnen we gericht inkopen en hebben we weinig derving. Ook houden we bijvoorbeeld in de gaten welke artikelen populair zijn en welke niet. Hier passen we vervolgens ons assortiment op aan.”
Blijven investeren in de toekomst
Om het succes te behouden blijft het park volop in ontwikkeling. “We proberen altijd in te spelen op actualiteiten en kijken om ons heen waar kansen liggen. Halverwege november wordt het Familie Resort weer omgetoverd in een winterdorp. Zo hebben we een schaatsbaan en is het hele park voorzien van een lichtjesroute. Tegelijkertijd zijn we aan het kijken waar we de huidige parken kunnen uitbreiden. Voor de Avonturenboerderij betekent dit nieuwe attracties; de Fien en Teun Tractorbaan die in het voorjaar van 2024 wordt geopend.”