Op de hoogte blijven? Krijg de laatste updates in jouw mailbox.
Terug

Deel

Hannekes Boom | Efficiënte workflow dankzij QR-codes

Marloes
Leestijd 4 min

Omringd door het water van het Amsterdamse IJ ligt een unieke zomerse horeca-hotspot: Hannekes Boom. De vrolijk gekleurde picknickbanken zijn zowel vanaf het land als water niet te missen en tijdens de drukke zomerperiode veelvuldig bezet. Het grote terras vraagt om een efficiënte workflow. Hoe selfservice hieraan bijdraagt? Jima Claassen, compagnon bij Hannekes Boom, legt het uit.

Eijsink klantverhaal hannekes boom

De charme van Hannekes Boom

Wanneer je plaatsneemt op het gemoedelijke terras is het lastig voor te stellen dat de locatie van Hannekes Boom tot 2011 nog een stuk braakliggend terrein was. Nu vind je er één van de grootste (en kleurrijkste) terrassen van de stad in de zomerperiode. Jima: “De charme van Hannekes Boom is haar unieke locatie aan het water. Door onze plek op de hoek van de kade aan het Oosterdok komen gasten te voet, te fiets of met een bootje. Aan het eind van de middag meren hier een flink aantal bootjes aan om te genieten van een borrel of diner. Dat is een prachtig gezicht.”


Het restaurant is iedere dag - uitgezonderd 1 januari - geopend voor lunch, diner of een borrel. Bovendien zorgt een DJ op elke vrijdag- en zaterdagavond binnen voor extra gezelligheid. Een seizoenbedrijf is Hannekes Boom dus niet te noemen. Maar dat ze, met een terras dat maar liefst 90% van de ruimte inneemt, de meeste gasten verwelkomen in het voorjaar en de zomer, is duidelijk.


Rondom het restaurant kunnen gasten plaatsnemen op de gekleurde picknickbanken van één van de drie terrassen. Daarnaast is het dakterras open aan het einde van de week bij mooi weer. En heb je iets te vieren? Dan hebben ze ook nog eens Hannekes Boot beschikbaar dat met twee verdiepingen genoeg ruimte biedt voor speciale gelegenheden.


Sfeer, kwaliteit en prijs

Fantastische kwaliteit in service, producten en sfeer is volgens Jima het geheim voor een succesvolle horecazaak. “We proberen met goede producten te werken, zodat we een lekkere kaart hebben waar goede kwaliteit eten en drinken voor een eerlijke prijs wordt aangeboden. Voor Amsterdam zitten we in het midden tot het goedkopere segment qua prijzen. Hiermee zijn we toegankelijk voor veel mensen; vaste gasten, maar ook dagjesmensen.”

QR-bestellen voor ontspannen sfeer

Om de drempel zo laag mogelijk te maken voor gasten werken ze op het terras met QR-codes op de tafels. “We streven bij Hannekes Boom naar een ontspannen sfeer waar gasten geen druk ervaren. Onze gasten kunnen op eigen tempo een bestelling doen via de mobiele bestelsite. Vervolgens reken ze direct online af. Hierdoor kunnen gasten ook gemakkelijk de picknickbanken delen als ze willen. QR-bestellen is voor ons een fijne aanvulling op de service. Natuurlijk is goed personeel dat vragen kan beantwoorden ook belangrijk, maar QR-bestellen neemt vragen uit de lucht.”


QR-bestellen op het terras
QR-bestellen op het terras van Hannekes Boom


Hoewel het ontlasten van personeel niet de aanleiding was voor het restaurant om QR-bestellen in te voeren, is het een fijne bijkomstigheid van de selfservice oplossing. “We begonnen met QR-codes op het terras om te stimuleren dat gasten zoveel mogelijk aan hun tafel bleven zitten tijdens corona. We wilden zo weinig mogelijk verkeer. Toen we merkten dat dat QR-bestellen positief ervaren werd door zowel gasten als het personeel, zijn we het blijven gebruiken. Het is een hele fijne toevoeging aan de workflow.”


Orde in de bar en keuken

De gerechten die gasten zelf met de smartphone bestellen komen direct digitaal binnen op de bar- en keukenschermen van het restaurant. Wanneer de gerechten gereed zijn om uit te serveren, ziet de bediening dit terug op het uitgiftescherm. Jima: “De invoering van de digitale bonnenschermen in de bar en keuken heeft het een stuk makkelijker gemaakt voor het personeel. Er wordt minder verbaal gecommuniceerd en er hoeft niet meer geschoven te worden met bonnetjes. De chef heeft destijds wel moeten wennen, maar hij zou nu niet meer zonder willen.”

Digitale bonschermen in de bar
Digitale bonschermen in de bar



Omgaan met personele uitdagingen

Met de uitgebreide openingstijden, het grote terras, en de algemene personeelsschaarste in de horeca, is personele bezetting ook voor Hannekes Boom in de zomer een uitdaging. “Om ons personeel efficiënt in te plannen gebruiken we de personeelsplanning tool van booq. Het is, in de goede zin, een simpel systeem; het is erg makkelijk om collega’s in te roosteren. In de winter, wanneer het rustig is en we alleen binnen tafels hebben, is de “open diensten” functionaliteit handig om diensten die beschikbaar komen snel in te vullen. Maar werkloos is bij ons niemand aan het einde van het seizoen. Binnen de horecagroep zijn er andere zaken die het zwaartepunt juist in de winter hebben. Door samen te werken, helpen we elkaar.”

Hannekes Boom maakt gebruik van:

Kassa en handhelds
QR-bestellen
Digitale bonschermen
Online personeelsplanning

Ook interessant

Wil jij net als Hannekes Boom een efficiënte workflow op het terras?
Neem vrijblijvend contact op

Facebook
Op werkdagen bereikbaar van 09:00 - 17:00 uur
Telefoon
Bel ons via
0880 55 66 77
mail
Mail ons via
info@eijsink.nl