Op de hoogte blijven? Krijg de laatste updates in jouw mailbox.
Terug

Deel

Hotel Mitland | Innovatie is essentieel om de gastverwachting waar te maken

Marloes
Leestijd 4 min

Centraal gelegen aan de rand van Utrecht ligt Hotel Mitland. Al decennia lang weet dit familiebedrijf zowel zakelijke gasten als vakantiegangers aan te trekken. Het hotel telt inmiddels 146 kamers, een eigen restaurant, bowling en nog veel meer. Ondanks hun omvang blijven ze vol inzetten op een harmonieuze, persoonlijke sfeer. Goede automatisering is een voorwaarde om te kunnen voldoen aan de wensen van de gasten. General Manager Danielle Plijnaar vertelt meer.

Klantverhaal Hotel Mitland Utrecht

Een warm familiebedrijf

Hotel Mitland is een familiebedrijf met een rijke geschiedenis. Danielle Plijnaar draait zelf al vanaf haar 15e mee in het hotel en kent het hotel dus als geen ander. Danielle: “Ondanks dat we met 146 kamers en diverse faciliteiten, zoals een restaurant, een bowling, wellness en 14 vergaderzalen een relatief groot hotel zijn, voelt het bij ons niet kil aan. Wanneer gasten bij ons binnenkomen proeven ze direct de harmonieuze sfeer. Wij vinden persoonlijk contact met onze gasten dan ook heel belangrijk.”


Centrale locatie

Het hotel profiteert dankzij haar centrale ligging aan de rand van Utrecht van een constante doorstroom van gasten. “Onze doelgroep is heel divers. We verwelkomen veel zakelijke gasten maar ook recreatieve gasten uit heel Europa die Nederland komen ontdekken. Ook sportgroepen weten ons goed te vinden aangezien we dichtbij veel trainingsfaciliteiten gevestigd zijn. Dit maakt dat de werkzaamheden bij ons altijd doorgaan. We doen er dan ook alles aan om 24/7 een goede gastbeleving neer te zetten.”

Restaurant Vlonders Hotel Mitland
Restaurant Vlonders


Inspelen op de guest journey

“Om aan de verwachtingen van onze gasten te voldoen, is het belangrijk dat alles rondom de guest journey klopt. Elke gast moet snel en efficiënt geholpen worden, zowel bij het inchecken als bij het opnemen van bestellingen in ons restaurant. Kwalitatief goede automatiseringsoplossingen zijn daarom essentieel om ons werk goed uit te kunnen voeren.”

Gebruiksvriendelijk kassasysteem

“Toen we bij de overstap naar een ander PMS systeem een kassasysteem nodig hadden, kwamen we uit bij de automatiseringsoplossingen van Eijsink. Het voordeel is dat meerdere systemen geïntegreerd kunnen worden. Daarnaast zijn de oplossingen erg gebruiksvriendelijk. Hierdoor kunnen ook onze nieuwe medewerkers er snel mee uit de voeten.”

“Voorheen werkten we in het restaurant alleen met een vaste kassaterminal. We hadden wel handhelds, maar die werden in de praktijk nauwelijks gebruikt omdat de bediening ze niet fijn vond werken. Nu we het booq POS kassasysteem hebben, maken we wel gebruik van handhelds. De verschillende artikelen zijn in de kassa app overzichtelijk ingedeeld op artikelgroep. Je swipet snel naar het juiste artikel of zoekt het snel op via de zoekfunctie. Ook een tafel verhuizen is een kwestie van een veeg over het scherm. Het kassasysteem is gekoppeld aan het Clock PMS systeem. Dankzij deze koppeling komt de rekening van het diner of borrel automatisch op de kamerrekening.”

Digitale bonschermen in de keuken

“Bij ons in de keuken is het werken met papieren bonnen verleden tijd. De digitale keukenschermen waren in het begin even wennen, maar het heeft echt een verschil gemaakt in tijd. Bestellingen die aangeslagen worden op de kassa verschijnen direct op de digitale bonschermen. De keukenbrigade weet hierdoor precies wat er moet gebeuren en dus hoeft er onderling minder face-to-face gecommuniceerd te worden. Een ander voordeel is dat bonnen nooit meer kunnen kwijtraken.”

Efficiënt plannen en uren registreren

“Voor het maken het werkrooster en de urenregistratie gebruiken we online personeelsplanning software. Waar we voorheen diensten met de hand bijhielden, wordt nu alles digitaal geregistreerd wat veel tijd bespaart. Wanneer je inlogt in de app heb je alles rondom beschikbaarheid, roosters, gewerkte uren en verlof van medewerkers inzichtelijk. Daarnaast kan ons personeel via de medewerkers app zelf hun beschikbaarheid doorgeven en reageren op open diensten. Ze hebben via de app ook altijd inzicht in hun rooster. Dat wordt als erg prettig ervaren.”

Terras restaurant Vlonders Hotel Mitland
Terras restaurant Vlonders


Innovatie als speerpunt

Voor Hotel Mitland is innovatie op alle fronten een belangrijk speerpunt. “Om relevant te blijven moet je weten wat er speelt in de branche en bij gasten, en daarop inspelen. Je moet meegaan met de tijd, zodat je niet achter de feiten aanloopt. Wij blijven ons hotel daarom elk jaar verbeteren en vernieuwen. Dat kan gaan over QR-bestellen op het terras in de zomer of de nieuwste apparatuur voor onze banqueting afdeling.”


100 jaar Hotel Mitland

Komend jaar staat er ook nog iets anders (bijzonders) op het programma: het 100-jarig jubileum. “Heel 2024 staat in het teken van ons 100-jarig jubileum. Het is een bijzondere mijlpaal die we graag vieren met (oud)personeel, gasten en relaties. Zo vindt er in het begin van het jaar een groot personeelsfeest plaats. Ook gaan we een magazine uitbrengen met onder andere verhalen van medewerkers. Natuurlijk zullen er ook leuke acties zijn voor gasten, maar die houden we nog heel even geheim!”

Hotel Mitland maakt gebruik van:

Kassa en handhelds
Digitale bonschermen
Online personeelsplanning

Ook interessant

Stijn
Stijn, adviseur

Stijn denkt graag mee
over een optimale guest journey