Meer gasten en meer tijd op jouw terras: stopkracht, beleving en gastenbinding

1 maart 2021

Het terras belooft de ultieme ontmoetingsplek van 2021 te worden. Natuurlijk wil je dat jouw terras als bruisende, feel-good plek uit het straatbeeld knalt. Door een aansprekende beleving te bieden, voelen gasten zich welkom, besteden ze meer, blijven langer zitten en komen vaker terug. In dit artikel vertellen we hoe je de duur van het terrasbezoek door middel van stopkracht, beleving en gastenbinding kunt verlengen.

De aspirant bezoeker kan soms een duwtje in de rug gebruiken. Deze scant het terras van een afstandje bewust zoekende naar een plekje om neer te strijken. Weet je de aandacht niet te trekken, dan gaat de aandacht ongestoord naar een ander…

Kies een eigen, sterk concept

Een herkenbaar concept is een succesfactor voor aanloop van én terugkerende gasten. Wat wil je dat de gast ziet op het moment dat deze langsloopt? Of anders gezegd: met welk verhaal komen je gasten thuis na het bezoek aan jouw terras? Is het de toffe kleding van het enthousiaste team of de fijne loungebank waar je zo lekker mensen kan kijken, het verse stukje versgebakken cheesecake bij de koffie, de prachtig opgemaakte borden of hoeveelheid bieren op de tap? Hoe beter je een totaalplaatje is, hoe beter het totaalbeeld voor je gast. Wie kiest, wordt gekozen!

Multifunctionele indeling

Voor de gast wordt de inrichting van het terras steeds bepalender. Een doordacht en uitnodigend terras heeft een multifunctionele indeling. Kies voor hoge en lage zitjes zodat er meer diepte ontstaat en uitzicht op passanten. Zien en het gezien worden, daar draait het om op het terras. Houdt ook rekening met de stand van de zon/schaduw en verschillende momenten van de dag om zoveel mogelijk type gasten aan te spreken. Is er een geschikte plek voor een kopje koffie in de ochtendzon? Een loungebank voor een cocktail in de avondzon? Een statafel voor de vrijdagmiddagborrel? Tafeltjes voor het diner?


365-dagen-flexibilieit

Flexibiliteit op je terras biedt mogelijkheden om om te gaan met veranderende gastwensen, overheidseisen en weersomstandigheden. Het belang van een 365-dagen terras is zowel voor de gast als ondernemer gegroeid en kan gedurende alle seizoenen een belangrijke rol spelen in de bedrijfsvoering. Dynamiek in meubilair, heaters of een overkapping ondersteunen je hierbij. En natuurlijk pas je seizoenmatig en met de feestdagen je assortiment in thema aan, als magneet om gasten naar je toe te trekken.


Comfort en sfeer mogen niet ontbreken

Comfort is een van de kernwoorden van 2021, gasten willen zich prettig voelen op het terras. Door kleine hoekjes en een efficiënte routing te creëren, speel je in op het sentiment. Corona zal steeds meer naar de achtergrond verdwijnen, maar zit wel in het achterhoofd. De gezellige hoekjes creëer je door zitplaatsen af te scheiden met hoge plantenbakken en windschermen. Zet in op gezellige verlichting, kaarsen en haardvuurtjes. Vuur heeft een enorme stopkracht! En vergeet de puntjes op de i niet: accessoires, kussen en plaids brengen sfeer.

Beinvloed keuzes van de gast

Is je doel om meer driegangenmenu’s te verkopen of bijpassende biertjes? Leg daar de nadruk op in de menukaart, upselling door je medewerkers en social media. Geef margemakende artikelen extra aandacht door ze uit te lichten op een zichtbare plek of met smakelijk afbeeldingen. En andere troef om gasten te verleiden tot keuzes is door je aanbod te ‘preppen’ in het zicht. Zet de heerlijk geurende barbecue aan of leg oesters in een grote schaal met ijs. Maak van verfrissende limoncello of nieuwe snacks eyecatchers door extra aandacht te trekken tijdens het uitserveren. Zien en ruiken van eten doet eten!

Ook je medewerkers hebben een rol in het beïnvloeden van keuzes door de inzet van actieve verkoop. Leer ze te kijken met de juiste blik. Wil iemand nog wat eten of een tweede ronde drinken? Willen ze de rekening of iets vragen? In het toepassen van de juiste verkooptechniek en een initiatiefnemende, enthousiaste houding van je terrasmedewerkers zit winst.

Rek het terrasbezoek

Hoe zorg je dat gasten meer tijd op je terras doorbrengen? Wanneer de ambiance goed voelt, de zit comfortabel is en de service attent, zullen gasten langer blijven. Ja, ook die mensen die alleen snel even iets kwamen drinken. Zet  onweerstaanbare fingerfood op de kaart, zodat er iets genuttigd kan worden bij de borrel. Terrasplanken met voor ieder wat wils zijn echte margepakkers. Pak uit met homemade ice tea, verschillende cocktails of frisse wijnen. Biedt  meer dan eten voor een wow-effect: livemuziek, zonnebrandcrème, powerbanks, kleurplaten, een waterbak voor honden, voetenbadjes of parasolletjes bij warme temperaturen. Geef er vooral je eigen draai aan, jij kent je zaak en gasten immers het beste.

 

Daluren opvangen

Nu je capaciteit beperkt is, wil je zoveel mogelijk uit de dag halen. Door arrangementen aan te bieden op alternatieve eetmomenten, bijvoorbeeld een ontbijt, high tea of high beer, zorg je voor meer verspreiding. Zitten er vanaf het eerste moment gasten op je terras, dan heb je daar de hele dag profijt van. Daluren vang je ook op door met acties te werken: tot 11:00 uur is het tweede kopje koffie gratis. Communiceer je acties en arrangementen ook vooral via social media, je website en stoepbord.

To go

‘To go’ is hot en blijvend! Door de inrichting van een to-go-outlet op je terras, bedien je een extra doelgroep. De mensen die geen plekje op je terras kunnen vinden (= grote ergernis) of onderweg zijn en geen tijd hebben voor een terrasbezoek, kunnen zo toch iets eten en drinken. Denk aan coffee to go, ijs of handzame gerechten die je gemakkelijk kunt vast houden en opeten. Verpak het in je huisstijl, zodat iedereen die er op straat mee loopt reclame maakt.

Technische snufjes jagen de omzet aan

Vlotte service telt zwaar op het terras. Technische snufjes ondersteunen je service. QR-bestellen laat de gast bestellen op het moment dat hij/zij wil. Op iedere tafel is een QR-code te vinden, die gasten scannen om een bestelling digitaal te plaatsen en direct af te rekenen. Bijzonder ideaal op piekmomenten of wanneer er sprake is van een groot terrasoppervlak omdat je minder bedienend personeel nodig hebt. Spraakmakende service mét een hoge fun-factor.

Foutloos bestellingen verwerken

Een ander cruciaal onderdeel is een foutloze en snelle verwerking van bestellingen. Langer dan een half uur wachten op een lunchbroodje doet de gasttevredenheid immers geen goeds. De mobiele handheld waarmee je bestellingen kunt opnemen of doorzenden naar de bar of keuken is niet meer weg te denken. De kassasoftware zorgt ervoor dat bestellingen supersnel en gespreid – niet op een berg – op de juiste plek terechtkomen. Ook geeft de kleurindicatie in de kassaplattegrond aan hoelang tafels geen nieuwe order hebben doorgegeven, zodat je medewerker kan vragen of er behoeftes zijn.

Doorstroom bevorderen

Doorstroom en service kun je ook bevorderen door de inzet van digitale keukenschermen. Printers, die op meerdere plekken in de keuken en bar bonnen printen, worden vervangen door touchscreens. Een tikje van de bartender of chef volstaat om met het bedienend personeel te communiceren. Ook zorgt het touchscherm ervoor dat bestellingen eenvoudig gecombineerd kunnen worden per wijk om efficiënte looproutes te bevorderen en de kwaliteit van de uit te serveren artikelen (lees: warme koffie en bier met schuim) te bewaken.

Wij kijken graag met je mee wat er verbeterd of extra ingezet kan worden om een zo goed mogelijk seizoen te draaien, als dat weer mag. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:
Meer service en omzet op jouw terras: praktische rekenvoorbeelden >>

Terras in één klap booming? Zo haal je alles uit je personeel: van training tot teamwork, personeelskosten tot planning >>