Op de hoogte blijven? Krijg de laatste updates in jouw mailbox.
Terug

Deel

Brasserie De Hofvlietvilla | Transformatie van kraakpand tot Zwols horeca-succes

Annabelle
Leestijd 4 min

Onderdeel van succesvol ondernemen is kansen zien en grijpen. Toen rasondernemer Ton Kolman de kans kreeg om met een vervallen historische villa op een toplocatie in Zwolle aan de slag te gaan, greep hij die met beide handen aan. Vergane glorie werd in ere hersteld. En de sfeervolle Brasserie mét een mooie terrastuin en prachtig uitzicht over de stadsgracht werd een echte Zwolse hotspot. Ton deelt zijn kennis en ervaring en geeft ons 7 ingrediënten voor horeca-succes.

Hofvlietvilla Zwolle succes door kassa en automatisering

De liefde voor horeca en ondernemen; het zit in Ton Kolman zijn DNA. En dat is ook niet gek. Want hij werd, zoals hij zelf zegt: “geboren op een hotelkamer” en groeide op in het hotel van zijn ouders in Nijverdal. Hierdoor is ‘gasten het naar de zin maken’ als een tweede natuur en hard werken hem met de paplepel ingegoten. Na een zware praktische opleiding, werd het de horeca waar hij zijn brood verdiende. Hij ontwikkelde zich op het gebied van marketing en bedrijfseconomie en is inmiddels al zo’n 40 jaar ondernemer en verantwoordelijk voor vele succesverhalen, zoals De Roskam in Gorssel, de Agnietenberg in Zwolle en diverse interim projecten. Het leerde hem om te sturen op cijfers, met aandacht voor de mens, en dat het altijd begint met gastvrijheid en het overtreffen van een verwachtingspatroon.

Succes ingrediënt 1: Een drukke zichtlocatie:

“Toen ik werd benaderd voor De Hofvlietvilla wist ik direct: deze locatie is uniek. Er was al een brug naar het Zwolse stadscentrum en ik wist dat er plannen waren die veel mensen naar deze plek zouden trekken. Bijvoorbeeld de bouw van een grote bioscoop en grote parkeergarage. Dat is natuurlijk perfect. Van der Valk en McDonalds vestigen zich niet voor niets altijd op een plek waar veel gebeurt! Dagelijks komen hier zo’n 13.000 mensen voorbij. Die komen niet allemaal bij ons, maar ze hebben de Hofvlietvilla wel altijd op hun netvlies. We zijn letterlijk en figuurlijk een zichtlocatie, want ook het uitzicht over de stadsgracht is fantastisch.”

Succes ingrediënt 2: Het juiste concept en beleving

De oude stadvilla stond al jaren leeg en was zelfs een tijdje door krakers bewoond. Een flinke verbouwing toverde het om in de sfeervolle brasserie die in 2015 opende. “We wilden het knusse gevoel van een brasserie neerzetten, met heerlijke, huisgemaakte producten. Niet hoog- of laagdrempeling maar breeddrempelig; dus voor een breed publiek.

Bij ons draait het om het verkopen van een totaalervaring, waarbij we niet alleen lekkere dranken en gerechten serveren, maar ook zorgen voor een unieke beleving. De groene omgeving in het hart van Zwolle zorgt voor iets speciaals en maakt dat onze gasten keer op keer bij ons terugkeren. En natuurlijk speelt ook de klassieke kwaliteit van de keuken en de gastvrijheid een belangrijke rol in het binden van onze gasten. We willen de verwachting van de gast overtreffen door ook de kleinste details voor elkaar te hebben.”

Prachtlocatie aan het water
Prachtlocatie aan het water


Succes ingrediënt 3: Blijf vernieuwen om je te onderscheiden van anderen

“Het gaat erom dat je je onderscheidt van anderen. Beleving creëert en blijft veranderen en ontwikkelen. Experimenteer eens met bijzondere cocktails en organiseer een evenement. Je moet blijven vernieuwen en dingen durven proberen, wil je alles gaande houden. Zo verhuren wij ook elektrische sloepen en kun je voor een Stand Up Paddle Board High Tea arrangement kiezen. Denk in kansen en test wat zaken je opleveren. Als je weet dat je wijnen heel populair zijn en een mooie marge hebben, waarom begin je dan niet een wijn-webshop? Bij ons een groot succes!”

Succes ingrediënt 4: Investeer in je team

“Horeca is mensenwerk en je mensen maken dus ook het verschil. Wij trainen ons team om zoveel mogelijk de tijd te nemen voor gasten. We doen regelmatig gastvrijheidstrainingen en wijntrainingen en in aanloop naar het seizoen uiteraard ook terrastrainingen. We proberen het werk zo leuk mogelijk te maken. Mensen moeten met plezier bij de Hofvlietvilla werken. Dat stralen ze dan ook uit naar de gasten.”

Succes ingrediënt 5: Routing, logistiek en automatisering

“Werkplezier begint ook met ‘het werkbaar maken’. Routing, logistiek en automatisering is daarin heel belangrijk. We zijn zo groot en druk (op een mooie dag ontvangen we tussen de 500 en 600 gasten), dat soort zaken moeten gewoon goed geregeld zijn. Goede automatisering kost uiteraard geld, maar in de praktijk ervaar ik dat dit heel veel oplevert. Als het doorgeven van bestellingen en het bereiden makkelijker en sneller verloopt, is er ook meer tijd en aandacht voor de gast.”

“Ook op het gebied van automatisering moet je willen bijblijven. Zeker met al die jeugdige medewerkers waarvoor touchscreens eigenlijk de normale manier van werken zijn. Wij zijn begin dit jaar overgestapt op kassasysteem booq POS en dat bevalt super. De handhelds zijn heel handig en de backoffice is veel makkelijker te beheren. Het hele booq-systeem is gewoon personeels- en gastvriendelijk. We werken ook al 7 jaar met de keukenschermen en willen echt niet meer anders!”

Het juiste, onderscheidende concept
Het juiste, onderscheidende concept


Succes ingrediënt 6: Zorg voor leiding en structuur

“Een horecazaak en team heeft leiding en sturing nodig. Je kunt dat niet alleen doen vanachter een beeldscherm, maar je moet fysiek aanwezig zijn op belangrijke momenten. Zorgen voor overzicht en structuur. Onze medewerkers zijn blij met structuur en duidelijkheid. Onze gasten willen ook graag zien dat je de zaken goed voor elkaar hebt en dat er leiding wordt gegeven. Dat betekent niet dat je alles zelf moet doen. Je kunt prima zaken delegeren, maar wél met visie en beleid!“

Succes ingrediënt 7: Gebruik social media

“Om vooral ook de jongere generatie te kunnen bereiken, is social media erg belangrijk. Daarom zijn we daar heel actief. Op Facebook hebben we 5,5 duizend volgers en afgelopen jaar zijn we ook ontzettend gegroeid op Instagram. We gingen daar van 1000 naar 2500 volgers en zien dat ook jonge mensen De Hofvlietvilla regelmatig aanbevelen in hun stories. Zo maken ze elkaar enthousiast om hier te komen. Dat is toch geweldig!”

Historie Brasserie De Hofvlietvilla

De karakteristieke landhuisstijl villa met rieten kap werd in 1929 gebouwd op het schiereiland Nieuw Hofvliet; een groene oase boordevol vogels en met een prachtig uitzicht had op de Zwolse binnenstad. Het eiland heeft in de loop der jaren diverse functies gehad en bedrijven gehuisvest; een aanlegplaats voor schepen, scheepstimmerwerf, wasserij en blekerij, muntsmelterij en opslagplek voor zandsteen. Nieuw Hofvliet is sinds de demping van het Smalle Gat geen eiland meer, maar nog wel een idyllisch stukje natuur en ook het uitzicht is nog steeds fantastisch.

Het pand is een van de weinig historische gebouwen van Zwolle die behouden is, en na jaren van kraken en leegstand in 2014 gronding verbouwd tot Brasserie De Hofvlietvilla. De sfeer van de oude villa is behouden en elementen van de natuur en het water verwerkt in de huisstijl en het interieur. Er werd een moderne glazen aanbouw gerealiseerd en een heerlijk terras aan het water.

De Hofvlietvilla is de perfecte locatie voor heerlijk ontspannen eten en drinken, een inspirerende vergadering of bruisend feest. Bijzonder is ook de steiger en de mogelijkheid om een elektrische sloep te huren in combinatie met een fijn arrangement. Of wat denk je van Stand Up Paddle boarden met een aansluitende High Tea?

Ton en Helga Kolman van Brasserie De Hofvlietvilla
Ton en Helga Kolman van Brasserie De Hofvlietvilla

Ook interessant

Andre
Andre, adviseur

Ook meer succes bereiken
door automatisering?