Op de hoogte blijven? Krijg de laatste updates in jouw mailbox.
Terug

Deel

Oranjerie 't Vogelhuis | Gastvrijheid als sleutel voor een succesvol terras

Annabelle
Leestijd 4 min

Een A1 locatie op het prachtige, toeristische Texel, een mooi restaurant en een ruim en zonnig terras. Restaurant Oranjerie ’t Vogelhuis beschikt over belangrijke ingrediënten voor succes. En een succes is het, maar vanzelfsprekend is dat zeker niet. Eigenaresse Chéra van der Vis vertelt over strategische keuzes en haar passie voor het vak.

Oranjerie t Vogelhuis Texel Eijsink terras Chera Anton

“Ons terras is ontzettend belangrijk voor het succes van ons bedrijf. Wij moeten het voornamelijk hebben van het hoogseizoen en hebben de ruimte op het terras nodig om alle gasten te kunnen plaatsen. Wat heel fijn is, is dat wij aan de zichtzijde ruimte hebben voor 11 tafels. Dat geeft direct een mooi sfeerplaatje en nodigt uit om bij ons te komen. Dat we op een toplocatie zitten en het plaatje klopt is één, maar het succes valt of staat bij de passie voor het vak, de drive van ons team om gasten met een goed gevoel naar huis te laten gaan. Dat is waar ons team heel sterk in is en wat onze gasten erg waarderen en graag voor terugkomen.”

Terrasindeling: functioneel en visueel

“We denken goed na over de inrichting en aankleding van ons restaurant en het terras. We willen gezelligheid en comfort uitstralen, onderstrepen dat dit vanaf het eerste voorjaarszonnetje tot diep in het najaar dé plek is om lekker te genieten. Goede parasols en dekentjes helpen om ons terras ook de minder mooie dagen een aangename plek te maken. Heaters en sfeerhaarden zijn momenteel wel een beetje een breinbreker. Ze zorgen voor warmte en sfeer, maar het energieverbruik, daar word je natuurlijk niet blij van. Daarom bekijken we of een uitschuifbare overkapping met zijpanelen een goede investering is.

Speelhoek vs. ruimere terrasopzet: maak de juiste keuzes

“Eerder dachten we altijd ‘een ruime speelruimte is een must voor onze doelgroep en de gastvrijheidsbeleving’, maar tijdens de coronaperiode ging het terras volledig op de schop. We hebben echt gekeken naar ‘waar worden we blij van, en wat is slim om te doen?’ Dat was een ruimer opgezet terras met bredere looppaden en een iets ander gevoel en focus. De nieuwe opzet geeft veel meer rust en overzicht, terwijl we zelfs meer tafels kwijt kunnen. De ruimere opzet is ook voor de medewerkers erg prettig. Het werkt soepeler en fijner en dat werkt overal in door, dus ook in de omzet.

Kinderen zijn hier uiteraard nog steeds van harte welkom. We hebben een mooi kindermenu mét ons eigen knuffeltje ‘Birdie’ als presentje en nog steeds een fijne speelhoek binnen in het restaurant. We concludeerden voor de verandering al wel dat kinderen steeds meer op een telefoon zitten en de ouders die hier met kleinere, spelende kinderen kwamen, doorgaans niet voor de grootste omzet zorgden. Zo moet je ook naar je zaak kijken en keuzes maken.

Personeel: investeer in je belangrijkste kapitaal

“Ik ben van mening dat je team je zaak kan maken of breken. Het is niet vanzelfsprekend dat je gasten naar jou komen en blijven komen. Dat wordt voor een groot deel bepaald door het gevoel dat jouw team ze geeft. Ik ben heel erg van het principe ‘behandel anderen zoals je zelf ook graag behandeld wilt worden’ en vind het heel belangrijk dat onze medewerkers zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelen. Dat doe je onder andere door veel zelf aanwezig te zijn in de zaak en mee te werken en tussen de regels door, op een positieve manier, te coachen en sturen. Dat zorgt voor een open en fijne werksfeer. We hebben een hecht team, een stabiele basis met mensen die al lang voor ons werken. De nieuwe mensen die daar ieder jaar bij komen, gaan snel mee in die werkwijze en nemen onze normen en waarden over. ‘Waar je mee omgaat, wordt je door geïnspireerd’ zien wij in praktijk. Dat maakt dat onze gasten ook op de juiste manier benaderd worden en dat werpt zijn vruchten af.“

Techniek: gebruik het voor efficiënte processen

“Wij kijken hoe onze mensen het best tot hun recht komen en hoe we ze op de juiste wijze ondersteunen. Techniek en automatisering is daar een belangrijk onderdeel van. We werken met runners die uitserveren en afruimen en wijklopers die bestellingen opnemen met behulp van handhelds. We kozen voor booq, van Eijsink, omdat het meerdere componenten kon integreren. Eijsink biedt niet alleen handhelds waarmee we bestellingen rechtstreeks kunnen doorsturen naar de bar en keuken, maar ook digitale bonnenschermen. Hiermee zijn papieren bonnen verleden tijd en worden bestellingen geautomatiseerd samengevoegd en getoond op deze schermen. Dat heeft voor veel meer rust en meer overzicht gezorgd. We hadden echt eindeloze slingers met bonnetjes en het was altijd hectisch, veel roepen, dingen onthouden en vergeten... Nu ziet iedereen op het scherm wat er moet gebeuren, die digitale communicatie is altijd helder en gestructureerd. Daardoor werken we efficiënter en kunnen we in dezelfde tijd meer gasten bedienen. Ik kan me niet meer voorstellen dat we zonder de schermen zouden moeten.”

terras Oranjerie 't Vogelhuis Texel


Missie: persoonlijke service met behulp van QR-codes

“We zijn van plan om op het terras weer gebruik te maken van QR-bestellen. Ik zie het als een mooie aanvulling op de persoonlijke service. We zullen gasten altijd persoonlijk ontvangen en streven ernaar om bestellingen zoveel mogelijk zelf op te nemen. Maar mocht een gast toch snel even wat bij willen bestellen op een druk moment, dan kan dat via een QR-code snel en eenvoudig en vergroot het juist de ervaren gastvrijheid.”

Serveerrobots verkleinen afstanden

“Ik geloof absoluut dat mens en techniek elkaar versterken en we zijn ook wel vooruitstrevend wat dat betreft. Zo hebben we vorig jaar serveerrobots ‘in dienst genomen’. Het is niet de bedoeling dat gasten daar zelf hun eten af halen; ze helpen ons om het uitgiftepunt naar een handigere plek te verplaatsen. Onze mensen halen de borden van de robots en serveren persoonlijk uit. Ze hoeven alleen minder meters af te leggen om dat te doen. Efficiënt, en de gasten vinden het superinteressant.

Wij kunnen niet wachten tot het seizoen echt van start gaat. De hoge energiekosten en alles wat er speelt, maakt dat het nog steeds wel een spannende tijd is, maar wij hebben er alle vertrouwen in. We gaan er vanuit dat de vakantiegangers nog steeds behoefte aan, én budget hebben om te genieten van alles wat de horeca te bieden heeft. En daarvoor zijn ze bij ons precies aan het juiste adres.”

Over Oranjerie ’t Vogelhuis

Chéra en haar man Anton van der Vis zijn de derde generatie eigenaren van dit mooie bedrijf in De Koog. In 1934 lieten Antons grootouders een voor die tijd extreem luxe hotel, met stromend warm en koud water plus elektrische verlichting op iedere kamer, bouwen. In plaats van een nummer, prijkte op iedere deur een vogelnaam; ’t Vogelhuis. Wanneer het succes van het bijbehorende restaurant groeit, wordt besloten het hotel te sluiten en hier de focus te leggen. Na een grondige verbouwing doen de kamers nog steeds goed dienst als fantastische woonruimte voor hun eigen seizoenkrachten.

Drankjes terras Oranjerie 't Vogelhuis

Oranjerie 't Vogelhuis maakt gebruik van:

Kassa en handhelds
Betalen en pin
Reserveringssysteem
QR-bestellen
Online personeelsplanning