Op de hoogte blijven? Krijg de laatste updates in jouw mailbox.
Terug

Deel

Livio | Verbeterde gastvrijheid door handhelds

Marloes
Leestijd 4 min

De zorg is in transitie. Dat weten ze ook bij ouderenzorginstelling Livio. Op verschillende plekken in Twente biedt Livio ouderen een veilige woonomgeving met gepaste zorg. Omdat de zorgvraag steeds complexer wordt, is het realiseren van een warm thuis voor cliënten erg belangrijk. Met het kassasysteem van booq hebben de facilitaire voorzieningen in de woonzorgcentra van Livio een digitaliseringsslag gemaakt. Het resultaat? Een gastvrije omgeving voor cliënten en bezoekers.

Header klantcase zorg livio

Daniek Groothuis is bij Livio team coördinator van de afdeling Services. Haar team houdt zich zowel bezig met het beleid als de operationele uitvoering van de facilitaire processen in de zorg. Hieronder vallen ook de facilitaire voorzieningen, zoals de huiswinkels en Grand Cafés. In 2019 was het tijd voor een nieuw kassasysteem dat bij zou dragen aan de gastbeleving. Gezien de flexibele bestel- en betaalopties en de lange bestaande samenwerking met Eijsink kozen ze voor het booq kassasysteem.

Met booq hebben we een kassa voor de toekomst.

Gebruiksvriendelijk kassasysteem

“We zochten een kassasysteem dat gebruiksvriendelijk en laagdrempelig te bedienen is, want naast onze collega’s moeten ook vrijwilligers ermee kunnen werken. We hebben uiteindelijk gekozen voor een combinatie van handhelds en vaste kassa’s. Naast dat onze collega’s en vrijwilligers snel met het systeem uit de voeten kunnen, geeft de software ons de mogelijkheid om gemakkelijk financiële rapportages te maken dankzij de financiële koppeling. Met booq hebben we een kassa voor de toekomst.”, aldus Daniek.


Inzetbaar voor verschillende doeleinden

Bij Livio is het POS systeem terug te vinden in de verschillende huiswinkels en Grand Cafés van verschillende locaties. In de huiswinkels, oftewel kleine supermarkten, kunnen cliënten die zelfstandig wonen kleine boodschappen afrekenen bij de kassa met gekoppelde pin. In de Grand Cafés kunnen cliënten terecht om de warme maaltijd te nuttigen of om bezoek te ontvangen. De bestellingen worden er aan tafel opgenomen met handhelds en automatisch doorgezet naar de keuken en/of uitgiftepunt.

Opnemen van de bestelling met een handheld
Opnemen van de bestelling met een handheld


Efficiënter werkproces

In de zorg is efficiënt werken een must. Wanneer processen efficiënter en sneller verlopen, is er meer tijd voor cliënten. Voor Livio was dit dan ook een belangrijke wens voor het nieuwe systeem. “In de praktijk merken we dat het persoonlijk opnemen van de warme maaltijd met een handheld tijd bespaart. De bestellingen komen via de bonprinter in de keuken binnen en worden direct per cluster verwerkt. Onze gastvrouwen hoeven ook minder meters te maken, aangezien ze bij de cliënten aan tafel kunnen blijven staan.”


Gastvrije oplossing

De inzet van handhelds heeft bij Livio niet alleen bijgedragen aan een geautomatiseerd werkproces, het heeft ook de gastvrijheid verbeterd. Daniek: “Toen we net waren gestart met handhelds om de warme maaltijd van cliënten op te nemen, waren cliënten wat cynisch. Maar nu zijn ze heel enthousiast over het geautomatiseerde systeem. Er is juist meer gelegenheid voor een praatje met de cliënt tijdens het opnemen van het menu.”


Eenvoudig artikelbeheer

Daarnaast zorgt de manier waarop de backoffice is opgezet en je de kassa beheert voor meer overzicht volgens Daniek. “Ik kan in booq gemakkelijk centraal de menu’s aanmaken voor alle locaties. En als er dan iets gewijzigd moet worden in het menu, wordt dit vanuit de backoffice voor alle locaties doorgevoerd. Zo hebben ze in elk Grand Café altijd de juiste artikelen en menu’s in de handheld staan. Dit scheelt ons veel tijd en geeft overzicht.”


Innovatie in de zorg

Binnen (en buiten) Livio zijn ze ervan overtuigd dat innovatie binnen horecafaciliteiten in de zorg, wanneer juist geïmplementeerd, bijdraagt aan gastvrijheid. “We wisselen regelmatig ideeën uit met andere zorginstellingen over innoveren. Het booq kassasysteem als automatiseringsoplossing voor de zorg zouden we zeker adviseren. Zelf denken we erover om in de toekomst te gaan uitbreiden met digitale bonnenschermen voor de keuken. We verwachten ook daarmee een mooie efficiëntieslag te kunnen maken.”

Livio maakt gebruik van:

Kassa en handhelds

Ook interessant

Bertil
Bertil, adviseur

Net als Livio efficiënter werken?
Bertil denkt graag met je mee