Van strandgevoel tot strakke processen: hoe Restaurant Dunes technologie inzet voor beleving én efficiëntie
Bij Restaurant Dunes draait alles om het ultieme loungegevoel: de zon op je huid, een koud glas in je hand en de verleidelijke geur van lekkers op de Big Green Egg. Of je nu komt voor lunch, borrel of diner, het voelt als een minivakantie.
Geïnspireerd door de laidback luxe van Ibiza, de levendige straten van Lissabon en de warme gastvrijheid van de Méditerranée, hebben gastheer Durc en chef-kok Casper een plek gecreëerd waar vrijheid en verfijning samenkomen. Een restaurant én bar waar een continu brandend vuur symbool staat voor sfeer, comfort en warmte.
Geen zichtbare chaos, wel voelbare rust
Achter de ontspannen beach vibes aan de voorkant schuilen feilloos geregelde processen aan de achterkant. Ondernemers Durf en zijn compagnon, beiden met jarenlange ervaring in de Amsterdamse horeca, wisten vanaf dag één wat ze nodig hadden: technologie die ondersteunt bij het realiseren van een excellente gastbeleving.
Met 90 zitplaatsen binnen en 130 buiten is het op mooie dagen flink aanpoten. ''Maar het werkt. Alles is op elkaar afgestemd. En dat merken onze gasten, juist doordat ze niets merken.''
''Wanneer processen niet lopen, merken niet alleen medewerkers dat, maar ook de gast. Waar medewerkers te maken krijgen met onrust, vertraging en verwarring, ondervindt de gast langere wachttijden en fouten in bestellingen. ''Dankzij de automatisering draait alles soepel en weet het team precies wat te doen. Ook op piekmomenten.
Technologie die meegroeit met de zaak
Dunes maakt gebruik van verschillende oplossingen van Eijsink: een vaste kassa, handhelds, pinapparaten, QR-bestellen, Tap to Pay, bar-en keukenschermen, personeelsplanning (gekoppeld aan Exact) en een reserveringssysteem.
''De bar-en keukenschermen zijn voor ons echte gamechangers. We hebben meer overzicht, kunnen zonder fouten snelle service leveren en ervaren meer rust op piekmomenten. Daarnaast hebben we optimaal inzicht in hoe we presteren, zodat we ons proces verder kunnen finetunen.
En voor de gast is het ideaal dat alle medewerkers via handhelds zowel bestellingen opnemen als afrekenen. Geen 'mijn collega komt zo bij u' bij ons''.
Ook over de personeelsplanner is Durc enthousiast: ''Voor ons én voor het team. Optimale planning, foutloze urenregistratie en gekoppeld aan de loonadministratie.''

Uiteten is het nieuwe uitgaan
Durc begon op zijn 15e in de horeca. ''Er is sindsdien veel veranderd. Maar wat altijd blijft, is hoe je met gasten omgaat. De gast staat voorop. En beleving is belangrijker dan ooit. Gasten kiezen bewuster, blijven langer en geven meer uit. Uiteten is het nieuwe uitgaan geworden.''
Daarom is er bij Dunes bewust gekozen voor een uitnodigende lange bar, ondanks dat dat zitplaatsen scheelt, en voor kwaliteit: ''Niet alleen kwaliteit in de producten waarmee we in de keuken werken, maar we serveren bijvoorbeeld ook heel bewust geen premix cocktails. Wij mixen ze zelf. Gasten proeven dat en benoemen het letterlijk: 'Deze cocktails smaken echt beter dan in de stad.' We kiezen voor merkbare kwaliteit voor de gast en investeren in kwalitatieve oplossingen voor een efficiënt werkproces. Niet kijken naar wat het kost, maar naar wat het oplevert dus.''
Toekomstbestendig ondernemen
''Gastbeleving staat bij ons altijd op één. Bij Dunes is de gast geen koning, maar ambassadeur. Als een gast écht geniet, vertelt hij dat door. Met die gedachte ondernemen wij vandaag én zijn we klaar voor morgen. Slimme technologie, duurzame keuzes, flexibiliteit en een sterke focus op gastbeleving: dat is toekomstbestendige horeca. Efficiënt ingericht, voorbereid op trends én onverwachte situaties, en altijd trouw aan kwaliteit en gastvrijheid.''
Ervaring én vertrouwen
''In Amsterdam werkten we al samen met Eijsink,'' vertel Durc'. ''De keuze voor hun oplossingen was daarom logisch. We kenden de technologie, de monteurs én de mensen achter het systeem.''
Toen ze op de Horecava accountmanager Wilfried weer tegenkwamen, was één gesprek genoeg. ''We maakten een afspraak en zetten alles in gang richting de opening van Dunes.''
Wat Durc waardeert aan de samenwerking, is de transparantie. ''Wilfried vertelt altijd wat eraan komt aan updates en uitbreidingen van functionaliteiten. Hoe om te gaan met zakelijke klanten die op rekening willen betalen, of een toekomstig loyaliteitsprogramma: we weten wat er kan, wat eraan komt en welke keuzes we nu moeten maken, en wat nog even kan wachten.''
Advies voor collega-ondernemers
''Laat je goed adviseren,'' sluit Durc af. ''Bedenk wat jouw zaak nodig heeft. Dat is voor iedereen anders. Vaak zijn er zelfs al digitale oplossingen en tools beschikbaar voor waar je nog maar net tegenaan loopt. Eijsink denkt daarin mee, ook wanneer je jouw behoefte verandert.''
''We hebben nu een dik jaar achter de rug waarin we veel hebben geleerd. We worden steeds handiger. Dat merken we nu al: het terras, de plattegronden, alles werkt sneller. We schakelen steeds soepeler op en af.
Als processen efficiënt inricht en kunt vertrouwen op een kundige partner, dan kun je je volledig focussen op de gast. Ik ervaar dat elke dag weer. Ik kan het iedereen aanraden.''
