Op de hoogte blijven? Krijg de laatste updates in jouw mailbox.

Één partner, alles geregeld

40+ jaar praktijkervaring

Ondersteuning zoals je ’m verwacht

Terug

Deel

AI in de horeca: 'Je kunt voor 95% je omzet inschatten'

Lisa
Leestijd 3 min

Artificial Intelligence is niet meer weg te denken tegenwoordig. Eijsink loopt voorop met de toepassing van AI in de horeca en helpt ondernemers graag om sneller, efficiënter en winstgevender te werken. Algemeen directeur Joost Snellink over kunstmatige intelligentie: “Dit is weer een nieuwe cyclus met nieuwe technologie, zoals we eerder hebben gezien met de handhelds en mobiele pinautomaten.”

AI in horeca blog eijsink

Hoeveel omzet ga je volgende week vrijdag draaien? Een lastig te beantwoorden vraag voor veel horecaondernemers, maar niet voor AI (Artificial Intelligence), weet algemeen directeur Joost Snellink van automatiseringsbedrijf Eijsink.

“Wat wij dankzij AI kunnen, is met 90 tot 95 procent zekerheid voorspellen hoeveel omzet je volgende week vrijdag zult draaien”, vertelt hij. “AI houdt daarbij rekening met historische data, eventuele feestdagen en wat voor weer het wordt. Als ondernemer kun je daar je voordeel mee doen. Laat ik mijn afwasser pas om twaalf uur komen of al vanaf tien uur? AI weet het.”
 

Voorloper innovaties in de horeca

Eijsink is een voorloper als het gaat om innovaties in de horeca. Zo ook met AI. Dat is niet meer dan logisch volgens Snellink. “Wat wij als bedrijf doen, is het automatiseren van processen binnen de horeca”, legt hij uit. “Daar hebben we veel ervaring mee. Pen en papier werd een handheld, een vaste kassa werd een mobiel pinautomaat, etcetera. De volgende stap is het volledig digitaliseren van de horeca, waar wij als bedrijf op inspelen met AI.”
 

Slimme kassa's en AI-robot

AI ontwikkelt zich razendsnel, ziet Snellink. Ook in de horeca. “Een voorbeeld”, begint Snellink enthousiast. “In veel bedrijfsrestaurants of cateringbedrijven zie je nog kassa’s waar personeel handmatig intoetst wat iemand op zijn dienblad heeft liggen. Er zijn nu al scanners die kunnen zien wat voor producten iemand wil afrekenen, waarbij de camera onderscheid kan maken tussen Coca-Cola en Fanta."

"Dat maakt dat je zes medewerkers achter een kassa kunt vervangen door één iemand, die er is voor de hospitality en steekproeven. Daarmee reduceer je de kosten enorm.” Tevens biedt het ondernemers de helpende hand bij praktische zaken. “Tot welke productgroep behoort een bestelde consumptie? Welk BTW-percentage hoort daar bij? En welke foto kies je op de kassa? Ook dat kan AI.”
 

Beantwoorden van reviews

AI is er tevens in getraind om de enorme stroom digitale aanvragen te selecteren in de mailbox. Even grof gezegd: een aanvraag van de CEO van uitzendbureau Randstad verdient een hogere attentiewaarde dan iemand die een tafel voor vier wil reserveren vanwege zijn verjaardag. “Als restauranthouder kun je daarvoor een AI-robot trainen”, vertelt Snellink.

“Zo’n AI-robot kun je ook inzetten voor het beantwoorden van reviews. Als iemand schrijft dat hij lekker heeft gegeten, dan kun je diegene automatisch bedanken. De klant denkt: wat een aardig restaurant, wat bijdraagt aan zijn gastbeleving, terwijl er geen mens aan te pas komt.” In feite kun je een gepersonaliseerde AI-robot maken als horecazaak. “Inclusief eigen tone of voice, die je ook weer kunt inzetten om geautomatiseerde social media-posts te maken”, ziet Snellink. “Alles geïntegreerd in een AI-agent.”

 

Zie AI als kans

Veel horecaondernemers worstelen nog met ze precies aanmoeten met AI. En dat is onterecht. Sterker: er liggen enorme kansen om sneller, efficiënter en winstgevender te werken. “Elke horecaondernemer beschikt over zo ontzettend veel data, terwijl 75 tot 85 procent daar niets mee doet”, ervaart Snellink.

“Dat is zonde. AI kan bepalen wat je de dag erna moet doen en hoe je je personeel daarop moet inzetten. Tevens kun je wedstrijdjes onder je medewerkers houden. Zoals bijvoorbeeld: wie dit weekend de meeste flessen wijn verkoopt, krijgt deze Magnum-fles als prijs. Begin vooral klein.”


Meer interesse

Dat AI de toekomst is, is geen vraag meer voor Eijsink. Het automatiseringsbedrijf ziet vanuit de horeca steeds meer interesse in kunstmatige intelligentie. “Tegen horecaondernemers zou ik willen zeggen: stop het niet weg”, benadrukt Snellink. “Doe niet net alsof AI niet bestaat. Dit is weer een nieuwe cyclus met nieuwe technologie, zoals we eerder hebben gezien met de handhelds en mobiele pinautomaten. Dit gaat nooit meer weg. Als je die mindset hebt, dan kun je ermee verder. Want AI heeft de toekomst.”
 

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Entree. 

Martijn Scholte Lubberink

Meer weten over AI toepassingen? Martijn helpt graag.