Op de hoogte blijven? Krijg de laatste updates in jouw mailbox.

Terug

Deel

Het nieuwe lunchen: 3 trends voor bedrijfscatering op kantoor

Lisa
13 nov. 2022
Leestijd 3 min

De cateringbranche heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. Toen het steeds duidelijker werd dat we niet meer teruggaan naar de routine van vijf werkdagen op kantoor, werd flexibiliteit en schaalbaarheid een must. Welke moderne concepten geven het ‘nieuwe lunchen’ vorm? Wij schetsen er drie.

Grab & Go: selfservice dankzij een zelfscankassa

De functie van het kantoor is veranderd. De groep mensen die flexwerkt groeit en arbeids- en lunchtijden worden steeds flexibeler. De bedrijfskantine heeft de rol van sociale ontmoetingsplek ingenomen, om fysiek samen te werken, een broodje te eten en onder genot van een kop koffie te overleggen met collega’s. Grab & Go wordt op veel bedrijfslocaties en instellingen gezien als nieuwe wijze van bedrijfscatering.

In de vorm van een to go food corner, minimarket of micromarket staan een of meerdere schappen bij elkaar. Je medewerkers pakken zelf het eten en drinken waar ze zin in hebben en rekenen af via de zelfscankassa. Dit betreft een kassa waarop je zelfstandig producten kunt aanslaan op het scherm of via de handscanner de barcodes kunt scannen. Betalen gaat contactloos via pin of smartphone. Geen klassiek buffet meer en toch elk moment van de dag een breed scala aan producten beschikbaar; frisdrank, yoghurts, salades, wraps, snacks etc. Vers en voorverpakte artikelen waardoor je minder derving hebt. Uitbreidbaar met een koffiemachine of magnetrons. En misschien wel het belangrijkste voordeel: je hebt minder inzet van personeelsuren nodig, want je kassa’s zijn onbemand!

Vanaf de smartphone lunch bestellen en afhalen

De herinrichting van traditionele bedrijfsrestaurants is door middel van online bestellen en betalen op kantoor in een stroomversnelling geraakt. Vele bedrijven willen niet meer terug naar hoe het ooit was. Nu kies je als medewerker rechtstreeks vanaf je werkplek wat je ’s middags wil eten, reken je af en haal je het af op een door jou gekozen tijdstip. Het enige wat nog rest is een plekje zoeken in het personeelsrestaurant of de kantine.

Het online bestellen via een bestelsite of QR-code brengt niet alleen gemak met zich mee, maar ook een beperktere maaltijdkeuze en minder derving. Door de koppeling met de bonprinter of het keukenscherm komen bestellingen meteen in de keuken of balie uit. Een ander bijkomend voordeel in deze tijd waarin we steeds sneller leven, is dat je met voorinstellingen, zoals het maximaal aantal bestellingen per tijdvak, wachtrijen voorkomt en piekmomenten reguleert.

Catering-selfservice-koffiecorner

Data verbetert je assortiment en verkoop

Data geeft je meer dan ooit aanknopingspunten om je verkoop en service gericht naar een hoger niveau te tillen. Je ontdekt patronen in de eetbehoeftes van je mensen. Als je bijvoorbeeld inzicht hebt in bijvoorbeeld het aantal verkochte broodjes gezond per locatie per dag en tijdstip, kun je scherper inkopen. En dat maakt zeker met beperkt houdbare producten veel verschil om voedselverspilling te verminderen.

Een rapportage- en analysetool als booq BI helpt ook het assortiment van je bedrijfskantine te verbeteren. Als blijkt dat je omzetmakers geen mooie marge hebben, dan is het zaak daar iets mee te doen. Als de nieuwe ‘smoothie van de week’ goed scoort, wat blijkt uit je cijfers, dan maakt het de keuze om dit artikel opnemen in je assortiment makkelijker. Het is ook gewoon praktisch om inzicht te hebben in je verkoopcijfers. Als je weet dat op de locatie Eindhoven tussen 12:00 en 14:00 gemiddeld 16 broodjes gezond worden verkocht, weet je precies wanneer je deze moet bereiden. Dat betekent dat alles supervers is, zonder wachttijd.

Kassa en handhelds
Bestelzuil en zelfscan
Bestelsite
QR-bestellen
Digitale bonschermen
Business Intelligence

Ook interessant

Martijn, adviseur

Martijn helpt jou graag om
efficiënter te werken in je bedrijfskantine